23948sdkhjf

Klumme: Kortslutning hos Forbrugerrådet

En række el-udbydere modtog sidste år en overraskende henvendelse fra Forbrugerrådet. I materiale fra den såkaldte uafhængige forbrugerorganisation lød det, at de nu ville tilbyde sig som ”en attraktiv salgs- og markedsføringskanal” for el-udbyderne. Mod betaling naturligvis.
Forbrugerrådet gentager nu projektet som kaldes Tænk Strøm, som de selv betegner som en stor succes. Kun 25 % af de som havde forhånds-tilmeldt sig Tænk Strøm sidste år, fandt dog den tilbudte elpris attraktiv nok til at tage imod den. Men det er selvfølgelig subjektivt, om dette kan betegnes som en succes.

Under alle omstændigheder bliver det spændende at se, om Forbrugerrådet igen i år vælger at markedsføre Tænk Strøm aggressivt. Sidste års bestræbelser på at få så mange som muligt med på vognen, medførte klager over spam-mails og vildledende prisoplysning fra Forbrugerrådets side. Sidstnævnte valgte Forbrugerombudsmanden at skride ind overfor, efter at DR-journalisten Mogens Rubinstein forgæves havde forsøgt at få Forbrugerrådet på rette spor i et interview.

Billigere el opnået i SamEnergi.dk
Som initiativtager til hjemmesiden SamEnergi.dk, en pendant til Forbrugerrådets initiativ Tænk Strøm, har det naturligvis været ærgerligt at modtage udmeldinger fra medlemmer, som oplyste, at de hellere ville være med i Forbrugerrådets initiativ. Især i lyset af, at de elpriser SamEnergi har forhandlet hjem til sine medlemmerne er dokumenterbart lavere end de elpriser Forbrugerrådet har kunnet fremskaffe. Også på aftalevilkårene må Forbrugerrådet se sig slået, eksempelvis var der 6 måneders kontraktbinding hos Tænk Strøm mod nul bindinger hos SamEnergi.

Stort behov for bedre rammevilkår
Der findes allerede en håndfuld gode såkaldte elklubber i Danmark, som alle tilbyder samme type service som Forbrugerrådets Tænk Strøm. Så på dette område bidrager Forbrugerrådet ikke med noget nyt.

Hvis der skal mere gang i det danske el-marked, skal blikket rettes mod rammevilkårene. Der er konkret behov for, at der bliver indført såkaldt samfakturering på markedet. Det ville betyde, at elkunder der skifter el-udbyder ikke belemres med en masse ekstra regninger og opgørelser. El-markedet har været frit i 10 år, men denne store stopklods er endnu ikke fjernet. Som det ser ud nu, er branchen klar til samfakturering næste år, men hvorfor har det taget så længe? Og hvor har Forbrugerrådet været henne i så vigtig en sag?

Derudover har forbrugerne krav på at få en el-regning der er til at forstå. Også her kunne Forbrugerrådet have gjort en forskel for længe siden og påvirket branchen.

Endelig kunne det måske være en sag for Forbrugerrådet at arbejde for mindre afgifter på el i Danmark, da afgiftstrykket er årsagen til at vi har nogle af verdens højeste strømpriser. Men i Forbrugerrådet foretrækker man tilsyneladende at bruge energien på at blive ”en attraktiv salgs- og markedsføringskanal” for el-selskaberne.

Styrk Forbrugerombudsmandens arbejde
Modsat Forbrugerrådet, er Forbrugerombudsmanden faktisk en reel uafhængig tilsynsmyndighed som bl.a. sørger for at markedsføringsloven overholdes. Det virker oplagt, at staten fremover sender Forbrugerrådets årlige check på 17,6 mio. kr. til Forbrugerombudsmanden, da man her har væsentligt større fokus på at sikre forbrugerne ordentlige vilkår.
Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094