Der er biomasse nok på Samsø
En undersøgelse viser at der kan produceres nok biogas på Samsø til at forsyne både færgen og øens busser. Færgen og rederi har man – nu mangler bare biogasanlægget.
I studiet er der regnet på tekniske og økonomiske aspekter samt udredt juridiske og organisatoriske muligheder for hele biogas- værdikæden og de vurderede scenarier ser lovende ud. Prisen ligger på cirka 5 kr./kg flydende biometan (LBNG) og omtrent 8 kr./ Nm3 komprimeret biometan (CBNG) inklusiv opgraderingstilskud, hvilket er en fornuftig pris.
- Nu venter den praktiske del som formodentlig tager et par år, siger projektleder Uffe Vinther Kristensen fra Samsø Kommune, der har været projektleder på studiet finansieret af EUDP programmet og tilføjer:
- Vi er glade for at det er muligt i teorien, og nu kommer så praksis. Vi skal have involveret interessenter på og uden for Samsø, have investorer, finansiering og VVM undersøgelser på plads før vi kan realisere projektet.
Flydende biogas til færgen
Drivkraften bag visionen om at Samsø skal have et biogasanlæg er at øen og dermed også færgedriften skal være fossilfri i fremtiden. Derfor investerede Samsø Kommune ca. 200 mio. i rederi og ny gasfærge som blev indsat tidligt i 2015. Færgen sejler i dag på flydende naturgas som hentes i Holland pr lastbil og fyldes på færgen i Hou.
Ved at etablere et anlæg, der producerer cirka 3.4 mio. Nm3 metan vil det være muligt at forsyne den eksisterende naturgasdrevne færge samt offentlige busser, renovationsbiler, biogasanlæggets tankbiler samt kommunale biler og traktorer med biogas. Sammen med de 16 elbiler kommunen allerede har, vil hele kommunens vognpark blive fossilfri.
Der er en række forudsætninger, der skal opfyldes før biogasproduktion og fossilfri-ø målet kan realiseres. En af forudsætninger er at den vind-el, der produceres på Samsø, skal anvendes til de biler, der ikke anvender biogas samt til forsyning af individuelle varmepumper i boliger.
Dark Horse i feltet af udfordringer
En af de kritiske forudsætninger, for et biogasanlæg på Samsø er, at det skal være muligt at få tilskud til opgraderingen af biogassen således at økonomien hænger sammen. Hvis tilskuddet opnås, kan der produceres flydende biogas til en konkurrencedygtig pris.
Støtteordningen ´biogas til transport´ er netop blevet godkendt, men er skrevet således at opgraderingstilskud kun gives når gassen injiceres i ’det eksisterende kollektive gassystem’ – altså i naturgasnettet eller i et bygasnet, men hverken naturgasnet eller bygasnet findes på Samsø.
- Aanvendelse af biogas til transport kræver opgradering, derfor virker det besynderligt, at give et tilskud til transport, der er betragtelig lavere end det der gives til opgradering især da biogas til transport ikke kun kræver opgraderingsanlæg, men i dette tilfælde også CBNG-fyldestation og LNBG-nedkølingsanlæg – støtten burde jo være proportional med investeringsomfanget og miljøfordele. Det er dog realistisk at producere biogas på Samsø, sejle det til Jylland og fylde det på gasnettet for så at hive gas ud igen og fylde det på færgen – dette scenarie er døbt ”molboløsningen”, fortæller Uffe Vinther Kristensen.
Så der skal en drøftelse med politikere til for at få lovgivningen til at følge med den teknologiske udvikling.
- Vi satser på at vi kan finde en god løsning, som ikke er for bureaukratisk, og som giver samfundsøkonomisk mening for Samsøs og den nationale vision om en fossilfri transport, siger konstitueret kommunaldirektør Søren Stensgaard.
Samsø Kommune giver nu realisering fuld gas med den konkrete forberedelse af biogas-til-færge. Til dette har man opnået tilskud fra Interreg ØKS programmet og Region Midtjylland.
Udover Samsø Kommune er studiet på Samsø er gennemført som et samarbejde mellem PlanEnergi, Minor Change Group, Samsø Elektro, Teknologisk Institut, Ålborg Universitet, Samsø Energiakademi, Nærenergi,