23948sdkhjf

Dansk brændselscelle-bil kører 800 km på en opladning

Just Eat tester bilen i Aalborg.

En elbil, der kører 800 km på en opladning – det er nu en realitet med en ny rækkeviddeforlænger, som er udviklet af det danske projekt Modular Energy Carrier Concept (MECc).

Rækkeviddeforlængeren er baseret på en brændselscelleteknologi, der anvender bio-metanol som energikilde og dermed gør det muligt at øge rækkevidden på elbiler fra 100 km til 800 km på en opladning og -tankning – det er fire gange længere end den gennemsnitlige elbil kan køre i dag.

Projektet har løbende kørt interne tests det sidste år med gode resultater. Nu har man haft den første model-bil på vejene.

Syv ugers test

Det er Just Eat i Aalborg, der i løbet af de sidste syv uger har testet bilen – en Fiat 500 udstyret med batteripakke og rækkeviddeforlænger.  

- I Just Eat er vi altid på udkig efter at skabe en grønnere profil og vi tester hyppigt alternative løsninger i forhold til sammensætningen af vores flåde. Ofte falder disse dog igennem på grund af begrænset rækkevidde. Når vi ser en løsning som denne, hvor vi ikke bliver begrænset af rækkevidde og samtidig kan benytte eksisterende infrastruktur, så er det naturligvis interessant for os, fortæller Philip Hinrichsen, Operations Director Just Eat Danmark.

Testen er forløbet så godt, at Just Eat netop har valgt at forsætte med at bringe mad ud i den metanol-drevne brændselscellebil – nu i normal drift og ikke længere som test.

Dette markerer en vigtig milepæl for teknologien og ikke mindst for grøn transport, da det betyder, at metanol-drevne brændselscellebiler nu kan køre på vejene i Danmark på kommercielle vilkår.

Fremtidens alternativ til elbiler

Brændselscelleteknologien, som anvendes i projektet, kan implementeres og tilpasses langt de fleste typer elbiler og på den måde kan teknologien være med til at eliminere enhver form for rækkeviddeangst hos forbrugerne og samtidig skabe et mere kost-effektivt alternativ til eksisterende elbiler.

Rækkeviddeforlængeren er ren og simpel og anvender metanol som energibærer. Det vil sige, at bilen tanker metanol, som er billigere end benzin og diesel, tager mindre end tre minutter at tanke op og så kan det produceres af vedvarende energi i rigtig store mængder. Brændselscellerne omdanner metanolen til elektricitet, som bruges til fremdrift af elbilen. Samtidig afgiver brændselscellerne varme af høj kvalitet, som kan anvendes til at varme bilens kabine op og på sigt til køling via termisk drevet aircondition.

- Teknologien er med til at gøre grønne transportmidler mere tilgængelige ved at imødekomme de krav og behov bilister har til et moderne transportmiddel. Særligt ser vi et stort potentiale hos professionelle brugere, som har et stort kørselsbehov og samtidig ønsker en grøn profil, fortæller Jens Christian Morell Lodberg Høj, projektleder i MECc projektet.

Bilproducenter på verdensplan har da også allerede fået øjnene op for rækkeviddeforlængeren. Partnerne i projektet ser derfor mod en lys eksportfremtid.

 

Fakta om MECc

Projektet forløb fra 2012-2016 og er finansieret af det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrations Program, EUDP, samt Insero Horsens. Bilen er sponsoreret af Methanex, som er verdens største producent og leverandør af metanol til internationale markeder i Nord Amerika, Asien, Europa og Sydamerika.

Serenergy designer, producerer og sælger brændselscellestakke og brændselscelle power moduler til systermer i en lang række markeder og applikationer. Serenergy er producent af brændselscellestakke moduler som indeholder HTPEM (HighTemperature Polymer Electrolyte Membrane) teknologi og har i MECc projektet udviklet metanolbrændselscellerne.

Insero er faglige frontløbere på intelligent styring, energi og e-mobilitet, og tænker teknologiernes integration ind i fremtidens Smart Grid og tilbyder nye løsninger, produkter og uddannelse inden for energi, IT og lufthavnssystemer. Virksomheden har en tværgående og forretningsorienteret tilgang, når opgaverne skal løses, og kunderne er både private og offentlige, danske og internationale virksomheder.

I MECc projektet har Insero været ansvarlig for at analysere go-to-market strategier og markedspotentialet. 

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1