Ny strategi kan fordoble eksporten
I Danmark bryster vi os ofte af, at vi er et foregangsland inden for grøn energi. Og med rette. Vores forsyningssikkerhed er høj. Vores energisystem er robust, moderne, grønt og fleksibelt. Udenlandske gæster valfarter til Danmark for at se, hvordan vores energisystem og grønne løsninger virker i praksis. Vores løsninger imponerer både japanere, amerikanere og tyskere – og de køber dansk.
Mange års visionær energipolitik er medvirkende årsag til, at energiindustrien har opnået stor international succes. Danmark har flere stærke kompetenceklynger inden for energiteknologi. Her forskes, udvikles og demonstreres løsninger i verdensklasse. Eksporten er vokset til nu at udgøre over 70 mia. kroner årligt svarende til 11 pct. af den samlede vareeksport. Det gør Danmark til det land i EU – måske i verden – som er mest fokuseret på eksport af energiteknologi. En vaskeægte succeshistorie.
Verdens behov for mere, renere og mere effektiv energi vokser. Hvordan holder vi dampen oppe på eksporten? Hvordan sikrer vi, at danske virksomheder også i fremtiden har de løsninger, som verden efterspørger? Og hvordan kan Danmark fortsat være storeksportør til verden på dette felt. For nok vokser efterspørgslen – men det gør konkurrencen også.
Det spørgsmål har energibranchen stillet sig selv og regeringen. Resultatet ser vi i dag, hvor regeringen offentliggør en ny, samlet eksportstrategi for energibranchen.
Strategien har tre funktioner: At skabe strategisk overblik over eksportinstrumenterne, at pege på nye indsatser og at sikre en opfølgning og strategisk retning for fremtiden.
Overblik over instrumenterne
Strategien skaber overblik over de danske eksportinstrumenter, som hver især fremmer energibranchens eksportmuligheder gennem rådgivning, eksportfremme, finansiering og brandingindsatser. Et bedre overblik over instrumenterne er til gavn for de virksomheder, som anvender dem, og de politikere, der træffer afgørelser om dem.
Nye eksporttiltag
Strategien rummer flere nye indsatser. Blandt andet bliver der etableret et nyt eksportprogram rettet mod energibranchens vigtigste eksportmarkeder Tyskland, USA og Storbritannien. Der skal ske en videreudvikling af State of Green, som er brandingorganisationen for grønne danske løsninger. Der lanceres desuden en ny fond, Verdensmålsfonden, i regi af IFU til forberedelse og investering i danske energiprojekter i store dele af verden.
Strategisk retning
Der etableres et dialogforum for energi, hvor repræsentanter fra staten og energibranchen sammen kan sikre, at eksportinstrumenterne har relevans og effekt for energibranchen.
Eksportrådet
Eksportrådet er en krumtap i den statslige indsats for at understøtte eksporten. Med eksportstrategien får Eksportrådet større fokus på mulighederne i energibranchen på vigtige markeder, og der bliver mulighed for, at også Energistyrelsens specialister kan indgå som en del af Eksportrådets rådgivning til virksomhederne.
Myndighedssamarbejde
Danmark har gennem samarbejde med myndighederne fokuseret på energi i en række udviklingslande og vækstøkonomier. Med strategien åbnes mulighed for at gøre disse samarbejder mere kommercielt relevante. Og de suppleres med en indsats på de tre hovedmarkeder Tyskland, USA og Storbritannien. Det forventer branchen sig meget af.
State of Green
Danmarks grønne brandingorganisation, State of Green, bliver styrket og udviklet. Det sker blandt andetved at forbedre samarbejdet med kommercielle aktører i højpotentielle markeder og gennem etablering af flere Green Hubs i udlandet – i stil med Danish Cleantech Hub i New York City, der i dag skaber værdifuld kontakt og samarbejde i forhold til energimyndigheder og virksomheder i New York.
Visionen er at fordoble eksporten
Det er godt, at Danmark ligger i front inden for energiteknologisk udvikling og eksport. Men førerpositionen forpligter til at tænke videre. Eksportstrategien er et afgørende element i at sikre, at Danmark også i 2030 er en førende eksportør af energiteknologiske løsninger til hele verden. Det vil gavne klimaet og energiforbrugerne rundt omkring verden, og det vil skabe vækst og velstand herhjemme. Visionen er at fordoble eksporten frem mod 2030. Det bør kunne lade sig gøre.
Artiklen er en del af temaet Debat.