Analyse: 95.000 nye grønne job i 2035
Vækstpotentialet i energisektoren er enormt, viser ny undersøgelse
Det kræver massive globale investeringer i den grønne omstilling at nå Paris-aftalens mål om at bremse den globale opvarmning. Efterspørgslen kan omsættes til et meget stort vækst- og beskæftigelsespotentiale i Danmark. En ny analyse, som Damvad Analytics har lavet for Region Hovedstaden, Region Sjælland og partnerorganisationen Gate 21, sætter tal på vækstpotentialet i Danmark og i Greater Copenhagen.
I Danmark er cirka 67.000 personer beskæftiget i grønne fuldtidsjob i dag. Hvis Danmark fastholder sine nuværende markedsandele, kan beskæftigelsen ifølge analysen øges med 95.000 nye, grønne job. De grønne job er højproduktive – de producerer grønne varer og tjenester for mere end 190 milliarder kroner om året. I 2035 kan den årlige omsætning stige med 271 milliarder kroner.
- Danmark har en markant grøn profil internationalt. Hvis vi skal indfri dette store vækst- og jobpotentiale, kræver det, at vi som kommuner, regioner og land fastholder vores ambitionsniveau. Det kræver, at vi finder fælles løsninger på tværs af kommune- og regionsgrænser. Og at vi sikrer gode rammevilkår for det grønne erhvervsliv, som kan fremdyrke nye, innovative klimaløsninger, siger Steen Christiansen, der er formand for Gate 21 og borgmester i Albertslund Kommune, i en pressemeddelelse.
- En god forretning
Analysen viser, at Danmark har en række styrkepositioner inden for den grønne omstilling. Helt specifikt drejer det sig om vindenergi, fjernvarme, bioenergi og -brændsel samt vand og energieffektivitet.
- Grøn omstilling er en nødvendighed for kloden, men det er også en god forretning. Bæredygtighed er blevet en ny hverdag for os. Vi taler ikke bare længere om den - vi agerer i den. Vi matcher den stigende efterspørgsel pågrøn rådgivning og grønt byggeri, og det placerer os godt i opløbet om de fremtidige grønne jobs. Men ingen sektorer kan løse den grønne opgave alene, og derfor må det offentlige og det private arbejde tæt sammen og udfordre hinanden til at udvikle gode løsninger, siger Martin Manthorpe, direktør for strategi og forretningsudvikling i bygge- og anlægsvirksomheden NCC.