Der er meget at kæmpe for på elmarkedet
”1. maj er en vigtig dag for arbejderbevægelsen. Men selvom dagen nu mest er en festdag, der markerer fagbevægelsens betydning, så viser historien om 1. maj, hvor vigtigt det er at stå sammen, hvis der er noget man vil forandre,” siger iværksætter.
I 2003 indførte man i Danmark det såkaldte frie elmarked. Et projekt der blev slået stort op, men som kun ganske få forbrugere efterfølgende har fået gavn af.
- Spørger man i elbranchen, så er forklaring på, hvorfor så få benytter sig af det frie elvalg simpel: Kunderne er simpelthen så tilfredse, at de ikke ønsker at skifte el-leverandør! Men den forklaring holder ikke, siger Casper Kjøller. Han peger i stedet på nogle helt andre årsager til, at forbrugerne ikke skifter elselskab, på samme måde som de f.eks. skifter teleselskab.
Alt for mange forhindringer
Ifølge Casper Kjøller, som har været i energibranchen i syv år og derigennem handlet el på elselskabernes fælles elbørs, vil en privat elkunde kunne shoppe sig frem til en årlig besparelse på op til 500 kr., afhængig af strømforbruget.
- Jeg tror, det er et beløb de fleste gerne vil tage imod. Men der er så mange forhindringer på markedet, at kun få opnår besparelsen, forklarer Casper Kjøller.
Caspar Kjøller har derfor startet virksomheden SamEnergi, hvor privatkunder kan få hjælp til at opnå en lavere elpris. Ambitionen med initiativet er, at man ved at stå mange sammen, kan presse aktørerne på markedet til bedre vilkår.
Svenskerne viser vejen
I Sverige er 180.000 el-kunderne gået sammen, og Forbrugerrådet i Danmark har opfordret til, at danskerne gør det samme.
Ifølge Casper Kjøller er der så småt skudt el-sammenslutninger op i Danmark, men de har udelukkende fokus på at presse prisen på den lille del af elregningen, som vedrører energien.
- Jeg er helt overbevist om, at hvis elkunderne i Danmark står sammen, så kan de ikke kun opnå den bedst mulige elpris, de kan også få langt bedre vilkår, når de eksempelvis vil skifte elselskab. Og når det lykkes, så bliver det både nemmere og sjovere at være elkunde i Danmark, slutter Casper Kjøller.