23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Mysteriet om Varta-batterierne blev løst

I aktuel elektronik nr. 13 (2010) klagede nærværende redaktør sin nød over manglen på Vartas 15-minutes-charge-and-go genopladelige batterier. Det udløste en strøm af tips, gode råd – og en løsning på problemet.

Man plejer at sige, at det bedste argument for, at der ikke eksisterer nogen som helst mystiske fænomener omkring Bermuda-trekanten, er, at Lloyds skibsforsikring i London ikke kræver en forhøjet præmie for skibe, der skal passere dette sagnopspundne område i Atlanten. Så trist det end er at måtte konstatere, så eksisterer der ikke mysterier i denne verden – og alt kan forklares. Og undertegnede - eller skulle vi rettere sige overtegnede redaktør har da også måtte erfare, at mysteriet omkring Vartas helt fantastiske 15-minutes-charge-and-go batterier slet ikke var så mystisk endda.

For kort at rekapitulere, så havde jeg for rundt regnet ti år siden købt en Varta-lader og tilhørende ca. 30 – 40 AA-celler, der generelt har fungeret fejlfrit og upåklageligt i ti år, men som celle for celle forsvandt i takt med, at fruen i huset udfasede børnenes legetøj. Nye lynopladelige celler har ikke været til at opdrive, til trods for at flere branchefolk har forsøgt at hjælpe. Lige fedt har det været, for selv de nye celler, der angiveligt skulle kunne lades på ultrakort tid, har vist sig at skulle sidde 12 til 16 timer i laderen, før de er blevet meldt klar. De mangefold indkøbte batterier har været mærket ”high capacity” og andet godt – men ikke noget med ”15-minutes-charge-and-go” eller den muntre lysegrønne farve, som de oprindelige celler havde.

Pludselig befinder man sig så i den situation, at man tror, at man kun har drømt om de nævnte batterier – eller celler, som det vel retteligt er. Men det lille opråb på bagsiden af aktuel elektronik gav til gengæld reaktioner- og masser af dem. Det tyder jo på, at bladet bliver læst, så alene dét kan man jo som redaktør blive svært fornøjet over. Men de mange råd og tips indeholdt faktisk også brugbare referencer til hjemmesider verden over, hvor man angiveligt skulle kunne købe nye celler. Så tak til Lars Meyer fra S-Light, Steen Bille, Ken Rosenquist Johannsen fra Saab Group, Erik W. Petersen fra TP Radio, Aksel Ludvigsen, Michael Nordahl fra CB Batteri Teknik (der i øvrigt forsøgte at hjælpe mig over i GP-lejren – og de fremstiller jo også gode og hurtigt opladelige celler) samt mange andre, som er kommet med både gode leads og også nogle blindgyder i jagten for de illusoriske Varta-celler.

Løsningen hedder: Udvikling
Og så en særlig tak til Jan Frier Sørensen fra HIN, som netop forhandler Varta. Han kunne fortælle, at HIN da har Vartas program på porteføljen. Under Electronica løb vi også på Lars Fensbo, som i øvrigt med undren kunne fortælle, at HIN godt nok sælger lidt genopladeligt Varta, men det er dråber i havet sammenlignet med det utal af alkaliske typer, som Horsens-virksomheden sender ud til kunderne. Jan Frier Sørensen spurgte, om han ikke bare skulle sende en pakke med lader og fire nye celler. Jotak, fire nye celler kan man altid bruge – og det ville da være rart med en reservelader, hvis den oprindelige skulle førtidspensionere sig selv på det udbrændte siliciums alter.
Og pakken kom. Men hov, den nye lader så noget anderledes ud end den gamle. Ikke meget – og specifikationerne så også ret ens ud – men der var alligevel forskel. Og cellerne? De var pæne og mørkegrønne, men der stod intet om ”15-minutes” og så videre på cellerne. Nåmen, det var da værd at se, hvad den nye lader kunne. Og den kunne! De medleverede celler blev opladt på ingen tid, hvorefter turen gik til nogle andre grønne celler i skuffen. Det tog ikke mange minutter, så skiftede lysdioderne på laderen fra rød til grøn – og cellerne var opladet, kan jeg med voltmeter i hånden konstatere. Også de oprindelige 15-minutes celler blev opladet på rekordtid, alt imens laderens indbyggede blæser kørte som propellen på en svært tunet kunstflyver.
Heureka! Der var en logisk forklaring – og løsningen på Varta-mysteriet hedder kort og godt: Udvikling. Selvfølgelig har Varta ikke udfaset et system, der fungere, men de nye celler er bare ikke bagud kompatible med den nu ti år gamle lader. Omvendt tager den nye lader alle slags celler – nye som gamle – og emballagen fortæller da også, at den nye 57075/57175-lader napper flere typer af celler, AAA-typerne 56703 og 56763 samt AA-cellerne 56706, 56756 og 56766. Strømforsyningen til laderen fyrer 70VA af, så der er bål på systemet.
Mysteriet er løst – men tilbage står nu bare ét mysterium: Hvorfor i alverden markedsfører Varta ikke denne lader-/celleløsning mere aggressivt? Systemet er i al sin effektive enkelhed svaret på enhver børnefamilies bønner. Lynhurtig opladning af de to mest udbredte celletyper, så man kan fremstå som overskudsagtig forælder, der med spejderlignende parathed kan levere strøm til børnenes mængder af legetøj, der alt sammen kræver en batteriforsyning.

Se billede nedenfor:
Gammel lader (tv) og den nye 57075/57175. Den nye type er en smule mere brugervenlig, og den napper en række genopladelige Varta-celler, der ud over temmeligt høje kapaciteter (800 – 1000mAh for AAA og 2100 – 2500 for AA) også bliver opladet på mindre end 15 minutter

HIN A/S
Langmarksvej 29
8700 Horsens
Horsens Kommune
Danmark
CVR nummer: DK87691616

Send til en kollega

0.047