23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Organisatoriske overvejelser ved generationsskifte

Et sted mellem 10.000 og 20.000 virksomheder i Danmark har minimum ét fælles kendetegn - et kendetegn som giver anledning til visse overvejelser, såfremt landet som samfund ikke skal lide et større velfærdstab.

Disse mange virksomheder er ikke blot kendetegnet af at være ejerledet - ejeren er også i alderen 55+ og må forventes indenfor de næste 5-10 år at ville "gå fra borde".

For nogles vedkommende er skiftet oplagt; næste generation står klar til at tage over og tilbage står blot, at få advokat og revisor til at lægge sporet tilrette.

Dog ser man i flere og flere tilfælde, at virksomheden skal overdrages til udefrakommende - enten fordi ejeren ikke vil presse næste generation til at tage over eller børnene selv har andre planer.

I sådanne tilfælde vil det for ejeren ofte være en kedelig overraskelse, at opdage, at værdisættelsen ikke er så attraktiv som forventet: Virksomheden er måske stille og umærkeligt "gået i stå" over de sidste år - man har haft sit på det tørre og ikke være nødt til at kæmpe for at skaffe til dagen og vejen.

I den erkendelse vælger en stor del at køre videre med firmaet i endnu nogle år mens virksomheden stille men sikkert ebber ud for til sidst at lukke når ejeren trækker sig tilbage - en udvikling som set med samfundsmæssige øjne må betragtes som et velfærdstab.

Et godt alternativ til denne negative spiral er at ansætte en interimleder til at køre virksomheden videre, så der kan blive set på såvel kunder som forretningsgange med nye og erfarne øjne. Interimlederen medbringer en solid erfaring fra andre virksomheder og kan som regel overføre denne til en virksomhed, hvor ejerlederen med sit fokus på sit håndværksfaglige udgangspunkt med årene er blevet lidt "hjemmeblind".

Det fornyede fokus på kunder og forretningsgange vil typisk bedre indtjeningen med mere end ansættelsen af interimlederen koster, hvorved virksomheden stille men sikkert stiger i værdi og dermed bliver mere attraktiv i salgsøjemed.

Ud over at gøre virksomheden mere attraktiv ses det også, at interimlederen kan være en potentiel køber til virksomheden, således at man på denne måde får to mulige udbytter af en interimansættelse; en virksomhed som er mere "lækker" i købers øjne eller direkte en køber dertil.

I Skelmose Consulting A/S har en pæn del af vore kandidater i databasen ikke blot interesse i at få en ledende stilling i en virksomhed - enten som fastansættelse eller på interimbasis - en stor del af dem har også indikeret at de kunne være interesserede i at overtage en bestående virksomhed.

Står man man som ejerleder med en dåbsattest, der er mere end 50 år gammel, bør man kontakte Skelmose Consulting A/S såfremt det ikke umiddelbart ligger i kortene at næste generation i familien skal føre virksomheden videre - der står meget på spil for såvel ejeren som samfundet i almindelighed.

Skelmose ApS
Porsholtparken 7
6740 Bramming
Esbjerg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK30534166
P nummer: 1014832544

Send til en kollega

0.031