Hvad synes brugerne om GTS-nettet?
Styrelsen for Forskning og Innovation har udarbejdet en analyse af GTS-nettets teknologiske serviceydelser set fra et brugerperspektiv i samarbejde med GTS-foreningen og IRIS Group.
Analysen har set på, hvilke teknologiske serviceydelser GTS-institutterne udbyder set i forhold til brugernes efterspørgsel og opfattede værdi af ydelserne.
Brugeranalysen kommer også med en række anbefalinger til udviklingen af GTS-nettet fremadrettet. Overordnet set er brugernes opfattelse af samarbejdet med GTS-institutterne positivt, og det glæder direktør i GTS-foreningen, Ragnar Heldt Nielsen:
”Vi får solid dokumentation for værdien af GTS-systemet. Brugernes høje udbytte er udtryk for, at der er en høj faglighed og stor kvalitet i GTS-institutternes arbejde, som skaber konkret værdi for virksomhederne. Særligt institutternes omfattende teknologiske faciliteter, der står til rådighed for virksomhederne, bliver værdsat”.
Opsummering af analysens vigtigste resultater og konklusioner
- 69 % af de adspurgte virksomheder mener, at de fået et udbytte af samarbejdet med GTS i form af øget produktivitet- og effektivitet.
- GTS-nettet understøtter brugerne i hele innovationsprocessen fra forskning og udvikling til tilpasning, drift og implementering.
- GTS-institutterne har en særlig rolle i forhold til virksomhedsbrugernes behov for tests og -certificeringer af produkter som følge af standarder og lovkrav (compliance) grundet adgangen til GTS-nettets teknologiske infrastruktur, såsom test-, demonstrations- og laboratorie faciliteter.
- GTS-nettet bidrager til, at både virksomheder og videninstitutioner indgår i længerevarende forsknings- og udviklingsprojekter med relevante samarbejdspartnere i kraft af institutternes etablerede netværk, erfaringer med projektledelse, kendskab til processer og ansøgninger mv.