Betydningen af gradvise ændringer i transport- og logistiksektoren
Tidligere PostNord-chef Peter Kjær Jensen om Green Energys vision for dekarbonisering af transportsektoren
Peter Kjær Jensen er formand for Green Energy Group. Han er tidligere CEO for PostNord Danmark, Vice CEO for PostNord Group og har været Chief Transformation Officer og COO hos A.P. Møller - Mærsk. Han er også formand for Eboks og World Tour CPH P/S.
Peter Kjær Jensen ved en ting eller to om transformation. Som administrerende direktør for Post Danmark vendte han virksomheden fra et årligt underskud på mere end 1 mia. kr. til et positivt resultat. Som viceadministrerende direktør for PostNord Group var Kjær med til at forvandle koncernen fra et traditionelt, statsejet postselskab til en logistikvirksomhed, der omfatter pakker, vejtransport og 3PL-løsninger.
I dag, i en af sine roller - som formand for Green Energy Group - vender Kjær sin opmærksomhed mod at transformere sektoren for vedvarende energi og hjælpe med at få Green Energy til at vokse fra en startup til en industrileder inden for distribueret PV (fotovoltaik), som bruger solpaneler på stedet, som på køretøjer og hustage, til at generere strøm lokalt og reducere afhængigheden af elnettet.
"Transformation er ikke en stor, enkeltstående begivenhed. Det er den strategiske kombination af flere, konstante, små ændringer mod et strategisk mål, som over tid forvandler en virksomhed, en branche, verden. Det var sådan, vi opnåede den vellykkede transformation i PostNord; det er sådan, vi vil ændre transportbranchen; og det er her, jeg ser Green Energy som en del af den større transformation af vedvarende energi. Grøn Energi har en af de løsninger, der vil hjælpe os med at opnå en hurtigere afkarbonisering. En solcelleløsning, der tilbyder trinvis forandring med mindre kompleksitet og hurtige økonomiske fordele."
Kjær stod også i spidsen for PostNord, som blev branchens referencepunkt inden for dekarbonisering, og han er bekendt med de muligheder og udfordringer, det giver for transport- og logistiksektoren. Han mener, at Green Energys ikke-krystallinske CIGS-tyndfilmssolteknologi giver en hurtig gevinst for en industri med lav margin, når det gælder om at forbedre driftsomkostningerne og flytte nålen til emissionsreduktioner.
"I PostNord har vi optimeret vores kapacitetsudnyttelse, brugt biobrændsel, investeret i brændstofeffektive køretøjer og øget brugen af elbiler til distribution. Der er mange gode initiativer derude, som måske er det rigtige valg ud fra en ren bæredygtighedsvinkel, men ulempen er, at man skal investere store beløb for at få et uklart eller negativt økonomisk afkast. Green Energy Groups kundeløfte er anderledes - selv om det ikke kan løse alt, støtter det virksomheder i at handle - med en dekarboniseringsløsning, der kan implementeres i dag, hvor investeringen er ubetydelig, den positive miljøpåvirkning er øjeblikkelig, og indførelsen er skalerbar."
Så hvad er Green Energys løsning til transport, og hvordan adskiller den sig fra traditionelle krystallinske solpaneler?
"Med en tykkelse på kun 3 mm og stor fleksibilitet er Green Energys solcelleløsning designet til at opfylde kravene i transportsektoren. Den giver strøm til køling, belysning og elektronik om bord, samtidig med at den reducerer behovet for tomgang, sænker brændstofforbruget, forbedrer effektiviteten, reducerer CO2-udslippet og reducerer driftsomkostningerne."
Da Kjær blev opfordret til at blive formand for Green Energy, blev han så imponeret over virksomheden og dens produkter, at han også blev investor. Ud over at han gerne ville arbejde sammen med CEO Martin Thaysen igen (de har tidligere arbejdet sammen hos A.P. Møller - Mærsk), blev Kjær virkelig inspireret af Green Energys enkle værdiforslag.
"Virksomhederne er stærkt fokuserede på at reducere Scope 3-emissioner, men det er notorisk svært at afbalancere økonomien i emissionsreduktioner, især inden for tung transport og logistik, som opererer med små marginer. Her er et initiativ, der giver 5 % omkostningsbesparelser med tilbagebetaling på 12-18 måneder, reducerer brændstofforbruget og kan reducere Scope 3-emissioner. Det er den type enkle værditilbud, jeg forstår - hvor forbedrede økonomiske resultater og en positiv indvirkning på bæredygtigheden indgår i et symbiotisk forhold. Og det er den løsning, Green Energy har - lige nu. Den kan give virksomhederne noget væsentligt nu, ikke om 5 eller 10 år."
Kjær taler lidenskabeligt om behovet for at handle på klimaforandringerne, men han er ærlig omkring sin tro på, at det ikke vil være regeringer, der fører an, det vil være erhvervsledere, der driver det.
"Det er op til os som erhvervsledere at have modet til at handle. Det er vores ansvar. Virksomhederne har brug for attraktive dekarboniseringsløsninger, der hjælper med at gøre deres aktiviteter mere bæredygtige, modstandsdygtige og omkostningseffektive, for i sidste ende er det en forretningsbeslutning."