23948sdkhjf

Skal levere 4.500 tons stort infrastrukturprojekt

På den jyske vestkyst er arbejdet med at udvide Danmarks elnet i fuld gang, så det i fremtiden kan håndtere det stigende behov for mere vedvarende energi

Der er akut behov for at udbygge Danmarks vitale infrastruktur. Med etableringen af nye havvindmøllerparker, solcelleparker og PTX-anlæg skal elnettet nemlig forbedres markant i disse år for at kunne håndtere den voksende mængde elektricitet fra vedvarende energikilder.

En vigtig del af udbygningen er den nye Vestkystforbindelse, som lige nu anlægges langs en 172 kilometer lang strækning fra Holstebro til den dansk-tyske grænse.

Med Energinet som bygherre er Entreprenørkoncernen Arkil i den forbindelse i fuld gang med etableringen af intet mindre end 438 fundamenter til luftledningsmaster, som bliver armeret med 4.500 tons armeringsjern fra ståldistributøren Tibnor.

- Vi er stolte af at være en del af opgaven med at udvide Danmarks el-infrastruktur, da projektet er afgørende for, at man kan imødekomme fremtidens energibehov og understøtte den grønne omstilling. Der er ingen tvivl om, at det er et komplekst projekt at opføre de nye fundamenter, som kommer til at stå med 330-340 meters mellemrum på den lange strækning. Derfor er produktionsprocessen også timet og tilrettelagt ned til mindste detalje, lyder det fra Per Helgesen, som er projektchef hos Arkil, i en pressemeddelelse.

Logistik og koordinering i fokus

Opførelsen af de mange nye elmaster har stillet store krav til logistikken. Tibnor skal nemlig levere stålløsningerne på præcise koordinater for hver enkelt mast, hvilket har resulteret i hele 438 delleveringer:

- Foruden at finde den rette armeringsløsning, som skal sikre, at de færdige betonfundamenter kan bære de virkelig høje elmaster, har der ligget en stor logistikopgave i at få armeringsstålet leveret på de præcise lokationer og på det helt rigtige tidspunkt. Det er noget, som har krævet en hel del planlægning, da der er tale om en ret speciel byggeplads, som strækker sig over flere hundrede kilometer, fortæller produktspecialist hos Tibnor, Rune Lorentzen, som suppleres af Per Helgesen:

- Det har været væsentligt for os med en samarbejdspartner, som har kunnet håndtere logistikopgaven, da der er rigtig meget kørsel frem og tilbage for at få tingene til at lykkes. Derudover er det altafgørende at aftaler overholdes, og at varen leveres til tiden for at komme i mål med et projekt, hvor der skal håndteres store mængder armeringsstål på mange forskellige lokationer. Derfor har det løbende været nødvendigt at foretage justeringer i koordineringen mellem Tibnor og Arkil for at komme godt i videre i processen.

Planlægningen af Vestkystforbindelse har stået på i otte år. I efteråret 2023 gik man så i jorden, og på nuværende tidspunkt er status, at man er meget tæt på at færdiggøre fundamenterne på de to første af i alt syv sektioner. 

Udvidelsen forventes at stå helt færdigt i tredje kvartal 2026.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109