23948sdkhjf

ESCO-projekt kaster intelligent lys over Middelfart

Som led i et stort ESCO-projekt for belysningen i Middelfart Kommune er der nu installeret nye, intelligente lysmaster på to stisystemer.
På to stier i Middelfart Kommune - Kingstrupvej og Odensevej til Strandvejen på samlet cirka 2,5 km - er der sat helt nye, intelligente lysmaster op. Der er tale om de første stier, hvor lyset tænder, når cyklister eller en fodgængere nærmer sig lysmasterne, for så herefter at skrue lyset ned på vågeblus.

- Der er tale om det mest moderne fuld-skala anlæg i Danmark, og man kan roligt sige, at der er tale om fremtidens belysning på stier og boligveje, siger formand for Teknisk Udvalg i Middelfart Kommune, Niels Bebe.

Markant længere levetid
Systemet fungerer ved, at LED-armaturer med indbyggede bevægelsessensorer styrer lyskilderne. Lamperne lyser hele tiden med 10 procent for at skabe tryghed og synlighed. Først når en fodgænger eller cyklist benytter stier blændes der op for den første lampe og to følgende lamper.

Resultatet er både en besparelse på strømregningen og en betydelig længere levetid på armaturerne, og det er den helt store besparelse, forklarer Uffe Høybye, trafik- og vejchef i Middelfart Kommune, til Building Supply. Ved kun at køre på 20 procent det meste af tiden forlænges levetiden markant fra godt 15 år til i stedet 25 år. Og med en tilbagebetalingstid på 10-15 år på investeringen er den forlængede levetid på LED-armaturerne med til at gøre det til en god investering.

Anlægget styres via internettet, så lysstyrker, tændingstider og strømforbruget kan fjernbetjenes. Det betyder også, at anlægget selv kan fortælle, hvis et armatur er defekt, og hvad der er galt. Hermed bliver vedligeholdelse også lettere, idet elektrikeren kan se hvad der skal repareres, inden han forlader værkstedet.

Udnytter og udvikler ny teknologi
Den intelligente stibelysning installeres som del af det ESCO-projekt, Middelfart Kommune indgik med EnergiMidt om energirenovering, drift og vedligeholdelse af gadebelysning i 2011. Projektet indebærer, at EnergiMidt i 15 år skal sikre mindst 30 procent energibesparelse samt investere om mod 30 mio. kr. i bedre gadebelysning i kommunen.

Læs mere: EnergiMidt indgår første ESCO-aftale om gadebelysning.

Projektet er således en del af ESCO-projektets grundidé om hele tiden at udvikle og anvende ny teknologi, forklarer Uffe Høybye. Han tilføjer, at den teknologi som nu anvendes på de to stier ikke var til rådighed på en måde, der gjorde det økonomisk muligt, da projektet startede i 2011.

Kontrakten med EnergiMidt er bygget op, så udskiftningen af belysningen sker løbende og modsat andre steder ikke med én stor udskiftning allerede i det første år. Det er stibelysningen et fint eksempel på. Fordelen er, at der hermed er muligt at udnytter teknologiudviklingen, der sker i ESCO-kontraktperioden, lyder argumentationen.

Projektet har kørt i nu to år, og det er indtil videre gået planmæssigt. Uffe Høybye forventer, at man allerede ved udgangen af projektets tredje år (2014) vil have opnået en energibesparelse 37 procent. Når vi når frem til år syv eller otte er det realistisk at tallet er 50 procent sammenlignet med 2011, lyder det afslutningsvist fra Trafik- og vejchefen.

EnergiMidt har stået for projekteringen og allieret sig med en installatør på selve opgaven.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079