23948sdkhjf

EU vil have mindre CO2-udledning fra biler

Europa-Parlamentet har tirsdag godkendt nye EU-regler for CO2-udledning fra biler.
De nye regler fastsætter den maksimale gennemsnitlige CO2-udledning fra biler til 95g/km i 2020. Samtidig tillader reglerne de såkaldte "super-kreditter" i perioden 2020 – 2022, hvilket betyder, at de mindst forurenende biler i hver serie vil tælle mere end de modeller, der forurener mest, når den gennemsnitlige C02-udledning beregnes. Det oplyser Parlamentet i en pressemeddelelse.

- Denne afstemning betyder, at Europa fortsat vil være i front, hvad angår reduktion af C02-udledninger fra biler, eftersom målet på 95g vil betyde en besparelse på 50 millioner tons C02-udledninger årligt. Men prisen for innovation skal være socialt acceptabel og økonomisk mulig både for forbrugerne og for producenterne, siger Parlamentets ordfører Thomas Ulmer (EPP, DE).

- Vi vil også indføre nye testforløb, som vil afspejle de reelle kørselsforhold bedre, tilføjer han.

Teksten, som der allerede er indgået aftale om med medlemslandene, blev godkendt med 499 stemmer for, 107 imod og ni blanke. Efter tirsdagens afstemning i Parlamentet mangler nu kun den endelige, formelle godkendelse i Rådet, inden de nye regler kan træde i kraft.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079