Ny forretningsmodel skal fremme brugen af varmepumper
Exergi Partners, Insero Energy og Brædstrup Fjernvarme vil flytte investeringsbehovet ved etablering af varmepumpe fra kunden til virksomhederne.
Fra kunde til virksomhed
Grundidéen er, at en virksomhed tilbyder salg af varme til kunder i områder uden fjernvarmenet til en kendt pris. Varmen leveres til kunderne fra varmepumper, som er ejet af virksomheden, men fysisk placeret hos den enkelte kunde. Med forretningsmodellen flyttes således investeringsbehovet og usikkerheden om varmepumpens effektivitet, elpriser mv. fra den enkelte kunde til en virksomhed med ekspertise på området. I lighed med fjernvarme betaler kunderne for den målte mængde varme, som varmepumpen rent faktisk leverer til kunden.
I beskrivelsen af forretningsmodellen er der taget udgangspunkt i et fjernvarmeselskab, men det har været konsortiets ambition at forretningsmodellen kan anvendes bredt, så enhver virksomhed med de fornødne ressourcer vil kunne agere varmeselskab.
Konsortiet fremhæver, at i modsætning til traditionel fjernvarme, skal der ikke investeres i net, men alene i installationer hos kunderne. Det betyder, at investeringerne afholdes i takt med, at kunderne tegner kontrakter, og at virksomhederne kan levere varme uden snævre geografiske rammer.
Virksomheder kan vælge at implementere forretningsmodel
Det er nu op til virksomhederne at vurdere, om de ser et potentiale i at tage forretningsmodellen i brug.
Energistyrelsen stiller sammen med af Exergi Partners, Insero Energy og Brædstrup Fjernvarme rapporten Forretningsmodel til udfasning af oliefyr til rådighed for virksomheder, der ønsker at afprøve forretningsmodellen i praksis.
Energistyrelsen har støttet projektet med kr. 890.000. Udviklingen af forretningsmodellen er en del af udmøntningen af en pulje på 30 mio. kr. til fremme af varmepumper som erstatning for oliefyr fra den energipolitiske aftale af 21. februar 2008.