23948sdkhjf

Elbusserne overrasker positivt

Siden januar har Movia testet to elbusser i København. Da de blev sat ind forventede både leverandøren og Movia, at de kunne køre 250 km på en opladning. Men det viser sig, at busserne faktisk kan køre helt op til 325 km på en opladning.
- Det gør det endnu mere attraktivt for os at bruge elbusser. For jo længere bussen kan køre, inden den skal hjem og lades op, jo bedre hænger trafikken sammen, siger kontrakt- og operatørchef Jesper Kaas Petersen fra Movia.

Det er, når bussen er blevet brugt til bykørsel og på motorvej, at den har kunnet køre op til 325 km på en opladning. Når den kun bliver brugt i bykørsel kan den klare 250 km, før den skal hjem og lades op. En opladning tager fire-fem timer.

Elbusserne er også billigere i strøm end forventet. De koster omkring en tredjedel i udgifter til el i forhold til, hvad det koster at køre med diesel. Derudover ligger de to elbusser mere roligt på vejen, og det har flere passagerer været glade for.

Forsøgsperiode på to år
Forsøget med de elbusserne varer to år. I forsøgsperioden kan passagererne sende en sms til Movia og fortælle, hvad de synes om busserne. Og her har 67 procent skrevet, at de synes, at det er et godt miljøvenligt tiltag.

- Fordelene ved eldrift i den kollektive trafik er til at få øje på. Der er ikke nogen udledning af NOx’er og partikler fra elbusserne der, hvor folk bor og færdes. Når vi nu kan se, at det kan lade sig gøre uden, at vi skal gå på kompromis med komforten for passagerer og chauffører, giver det gode fremtidsudsigter for at gøre busserne til et endnu grønnere alternativ til bilerne, siger Jesper Kaas Petersen.

De to elbusser har dog nogle børnesygdomme, som der bliver arbejdet med. Blandt andet har en del passagerer påpeget, at der er en hylelyd i bussen. Den lyd har Movia i samarbejde med leverandøren næsten fået bugt med.

Støjniveaet er nu nede på 69 db i de to busser. Det er det samme som grænseværdien for lyden på et kontor. En rutebus må ifølge reglerne max støje 72 db inde i bussen.

I næste generation af elbusserne er der fra leverandørens side fokus på, at der skal arbejdes videre med at nedbringe støjniveauet.

Fakta om elbusserne
De to elbusser kører med støtte fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport, Københavns Kommune og Dong Energy. De er sat i drift i en toårig forsøgsperiode, hvor de bliver kørt af City-Trafik og Arriva på linje 12 og linje 40. Linje 12 kører mellem Femøren Station på Amager til Islev. Linje 40 kører mellem Refshaleøen og Nordhavn Station.

Leverandøren er den kinesiske producent BYD, der er en af verdens førende inden for miljørigtig transport. Siden 2006 har de produceret eldrevne personbiler. I 2010 begyndte de at lave elbusser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094