23948sdkhjf

Nye batteridrevne busser i København skal teste lynopladning

Københavns kommune har underskrevet kontrakt med Trafikstyrelsen om et pilotprojekt med en ny type batteridrevne busser, som skal afprøves i byens gader.
Kommunen fik i efteråret 2013 tildelt 6,6 millioner kroner fra Trafikstyrelsens pulje til energieffektive transportløsninger til et projekt, hvis formål er, i samarbejde med Dong Energy, Frederiksberg Kommune og Movia, at teste en ny type elbusser.

Lynopladning under kørsel
De nye elbussers batterier bliver lynopladet under den daglige kørsel på opladningsstationer ved op til syv stoppesteder langs ruten og ved endestationerne. Det giver den fordel, at de kan have mindre og billigere batterier, i forhold til elbusser som bliver ladet op om natten til en hel dags kørsel, og som derfor kræver tunge og dyre batterier.

I projektet skal der derfor leases to elbusser, som skal indgå i en rutes almindelige kørsel. Der skal installeres opladningsudstyr på ruten, der endnu ikke er blevet identificeret.

- Det er et spændende projekt, som skal give os erfaringer med en helt ny type elbusser, der kan oplade undervejs på ruten. Det muliggøres af, at der er tale om meget stærke lynopladninger, der kan gennemføres på kort tid. Med denne type elbusser bliver det muligt at anvende mindre batterier, end det vi kender i dag. Dermed kommer der mere plads i bussen, og de vil forhåbentlig vise, at de også er billigere i drift. Hvis erfaringerne er positive, vil de kunne anvendes over hele landet. Elbusser er generelt meget miljøvenlige. Derfor kan de på sigt bidrage til at, vi kan reducere transportsektorens udledning af CO2 og dermed også den betydelige klimapåvirkning, der er fra transportsektoren, siger transportminister, Magnus Heunicke.

De opsamlede data vil blive sammenholdt med tilsvarende oplysninger for de øvrige busser på samme rute, og der skal foretages en brugerundersøgelse i busserne for at undersøge om passagererne er tilfredse med køretøjerne.

Mangler stadig producent
Der er i projektet endnu ikke blevet udvalgt en busproducent, men projektlederen fra Københavns Kommune fortæller, at kommunen undersøger forskellige mulige europæiske producenter, som bygger elbusser med forskellige batteriopladningsteknologier, der hver især har sine fordele og ulemper.

Disse forundersøgelser skal derfor fastlægge hvilken ladeteknologi busserne skal benytte og hvilken busproducent der skal bygge busserne, inden produktion af busserne kan begynde.

Da elbusser produceres i meget små serier vil produktionstiden for busserne sandsynligvis være på omkring halvandet år, så der går derfor et par år inden busserne kommer ud på vejene i København.

Store forventninger
Når infrastrukturen er etableret, er forventningen at elbusser med ruteopladning er billigere i drift end konventionelle dieselbusser, fordi brændstofprisen og vedligeholdelsesudgifterne forventes at være lavere. Samtidig er busserne mere miljøvenlige og vil reducere den lokale udledning af forurenende partikler, som ellers ville være blevet udledt fra de gamle dieselbusser.

- Jeg har store forventninger til projektet, der kan vise os, hvordan vi i fremtiden smartest laver grøn kollektiv trafik til gavn for brugerne og resten af København. Hovedstaden er en foregangsby, når det kommer til grønne løsninger. Og det skal vi blive ved med at være. Renere luft i København er et af mine vigtigste mål. Flere end 500 københavnere dør hvert år for tidligt på grund af luftforureningen her i byen. Det er helt uacceptabelt. Vi har allerede gjort meget for at sænke luftforureningen, men elbusser er endnu et vigtigt skridt i retning mod at gøre København til en sundere og grønnere by at bo i, siger overborgmester, Frank Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175