Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport
Ny rapport viser, at der i tilknytning til udviklingen af biobrændstofteknologi kan være gode vækstmuligheder for danske virksomheder.
Damvad vurderer ikke, at der er samme potentiale i forhold til udvikling af el- og brintteknologier til transport, men rapporten peger dog på, at der kan være et erhvervsmæssigt potentiale ved at satse på at understøtte udviklingen af elbilinfrastrukturen og integrationen af elbiler i energisystemet.
Biobrændstoffer skal skabe den største CO2-reduktion
Konsulentfirmaet NIRAS har gennemført en screening af internationale policy-erfaringer med en grøn omstilling af transportsektoren. Formålet har været at sikre, at erfaringer fra relevante landes indsatser og strategier tages med i de danske overvejelser om en omstilling til en fossilfri transportsektor. Ud over vores nabolande, har rapporten også inddraget Storbritannien, Californien, Brasilien og Sydkorea.
NIRAS konkluderer, at der grundlæggende anvendes samme virkemidler i alle de screenede lande. Det gælder særligt i form af krav som fx iblandingskrav for biobrændstoffer og økonomiske virkemidler som fx differentiering af bilbeskatningen. Men der er forskelle i prioriteringen og rammevilkårene er forskellige. I Norge er der indført særligt stærke incitamenter til at fremme elbilisme. I Sverige satses der på biler, der udelukkende kører på biobrændstoffer og i Tyskland er der afsat en del penge til fremme af brint.
Overordnet set er det i alle de belyste lande på kort sigt - og til dels på lang sigt - biobrændstoffer, der skal bidrage med den største CO2-reduktion.
De to analyserapporter er finansieret af midler afsat til analyser i Energiaftalen 2012. Rapporterne vil bl.a. indgå i arbejdet med en ”Roadmap for en grøn transport”, som gennemføres af Transportministeriet i samarbejde med Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.