Dansk biodiesel i svenske lastbiler
Tidligere var det hovedsageligt tyskerne, der købte biodieslen fra den familieejede oliemølle Emmelev på Nordfyn. Men afgiftsændringer på det miljøvenlige brændstof har nu gjort svenskerne til de største aftagere af den nordfynske biodiesel.
Hvor oliemøllen Emmelev, der blandet andet producere biodiesel, rapskager til dyrefoder og glycerin – alt sammen fra raps – førhen sendte sine gule tankbiler med biodiesel til Tyskland, er det nu især vores nordiske naboer i Sverige og Norge, der modtager den fynske biodiesel. Årsagen er en tysk afgiftsstigning på det miljøvenlige brændstof kombineret med en 100 procents afgiftsfritagelse på biodiesel for svenske vognmænd.
Ifølge Simonsen-familien, der ejer den nordfynske oliemølle, foretrækker svenskerne den rapsbaserede biodiesel på grund af bedre kuldeegenskaber, hvilket er endnu en årsag til, at Emmelevs olie nu i vid udstrækning eksporteres til vores svenske naboer.
Men også herhjemme har Emmelev et godt fodfæste. Siden 2011 har olieselskaberne nemlig været pålagt at blande syv procent biobrændstof i den almindelige dieselolie, og det betyder, at flere af de store olieselskaber i Danmark i dag er kunder hos Emmelev, som kan sælge størstedelen af sin produktion i Danmark.
Hård branche
Men selvom virksomheden har godt fast i både det danske og det svenske marked, opererer de i en branche præget af hård konkurrence. Hvilket også afspejler sig i det seneste årsregnskab. Trods en stigning i omsætningen på 28 procent til 611 mio. kr. blev overskuddet relativt beskeden og endte på 5,5 mio. kr. før skat.
- Der er ikke ret mange succeshistorier i vores branche. I Tyskland er halvdelen af biodieselfabrikkerne gået fallit, siger Bjarne Simonsen, adm. direktør for Emmelev, til Børsen. Han forventer dog vækst på både top- og bundlinje i indeværende år.
Originalartikel: http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/...