Kræver politikere træder på elbil-speeder
Tre ud af fire danskere mener, at politikerne bør gøre en særlig indsats for at fremme el i transporten.
Regeringen har - med skatteminister Benny Engelbrecht og klima-, energi-, og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen i spidsen – lovet at skabe fornuftige vilkår for elbilerne lige efter nytår, da den nuværende midlertidige ordning med afgiftsfritagelse udløber. Det går godt i spænd med, at danskere ser et behov for særlige tiltag, når de giver deres syn på elbilernes politiske rammer.
- Optimalt set ville vi helst, at regeringen leverede den grønne omlægning af bilbeskatningen, som den har lovet i regeringsgrundlaget. Indtil den store reform kommer, er der brug for at bygge bro via andre redskaber, så vi understøtter den positive udvikling på elbil-markedet. Derfor glæder det mig, at regeringen tydeligvis har danskerne bag sig, når de understøtter udviklingen af elbilerne i Danmark, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Ud af de 880 danskere, som tager stilling i en YouGov-undersøgelse for Dansk Elbil Alliance, er det således 74 procent, som svarer ja til, at der politisk skal gøres en særlig indsats for at fremme elbilerne. Især de 18-29 årige bakker op. Her er det hele 84 procent af dem, som tager stilling, der ønsker en særlig politisk indsats. Fremtidens billister giver altså endnu mere solid opbakning til, at elbilerne er nødvendige og værd at fremme.
Positiv samfundseffekt
Men det er ikke kun danskernes opbakning, som taler for elbilerne. Dansk Elbil Alliance har regnet på de samfundsøkonomiske effekter af flere elbiler. Udregningen baserer sig på Energistyrelsen, som har givet sit bud på omkostningen af blandt andet benzin-, diesel- og el-biler i perioden 2015-2035.
- Vi kan se, at samfundet tjener penge på, at flere danskere hopper over i elbiler, så det mere end opvejer den skattemæssige begunstigelse, som danskerne bakker op om. Billigere drift og lavere miljøomkostninger, samt færre udgifter til brændstof samt drift og vedligehold gør ganske enkelt elbilen til en attraktiv størrelse. Selv om man kun ser på det med økonomiske briller, så er det en god ide politisk at understøtte udviklingen på elbilområdet, siger Lærke Flader.
Den samlede samfundsmæssige gevinst frem mod 2025 udgør to mia. kr., hvis man indfaser elbilerne langsomt i afgiftssystemet fra 2016.