Nye regler for håndtering af elmålere
Flere forbrugere har fået destrueret deres elmåler i verserende klagesager. Forbrugerombudsmanden har netop godkendt en vejledning fra Dansk Energi, der udstikker klare retningslinjer for nedtagning og opbevaring af elmålere.
- kunden har klaget
- der er en afvigelse mellem det sandsynlige elforbrug og det forbrug, måleren viser
- måleren er beskadiget
Herudover slår vejledningen fast, at forbrugerens forklaring kan komme elselskabet til skade, hvis der senere opstår en klagesag, hvor elselskabet ikke kan dokumentere målerens nøjagtighed.
Vejledning i nedtagning & opbevaring
Forbrugerombudsmanden kritiserede i 2009 et energiselskab for i verserende klagesager at destruere elmålere, så forbrugerne ikke kunne få dem undersøgt. Medieomtale fra tidligere i år viser imidlertid, at der fortsat er energiselskaber, der ikke opbevarer elmålere i verserende klagesager.
På den baggrund indkaldte Forbrugerombudsmanden Dansk Energi til et møde, som er mundet ud i, at Dansk Energi har udarbejdet en vejledning om nedtagning og opbevaring af el-målere.
Tilfredshed hos Dansk Energi
- Vi er glade for, at vejledningen nu er blåstemplet af Forbrugerombudsmanden. Der har været upræcise regler på området, og det har ikke været hensigtsmæssigt. Nu er der sat en ny norm for god praksis af branchen, og vi kan kigge fremad, siger afdelingschef Torben Møller Pedersen fra Dansk Energi i en meddelelse på Dansk Energis hjemmeside.
Samtidig opfordrer Dansk Energi distributionsselskaberne til at rette sig efter retningslinjerne, så det i forvejen beskedne antal kundeklager kan reduceres yderligere.
Slutteligt understreger Torben Møller Pedersen, at man ikke er enig med Forbrugerombudsmanden i, at der har været tale om ulovlig praksis. Blot at reglerne på området har været uklare.