Nordjysk brændselscellefirma købt af tyskere
Produktionen skal mangedobles hos brændselscelleproducenten Serenery, som er blevet opkøbt af den tyske industrikoncern Fischer Group. Investeringer for et trecifret millionbeløb
2
Billeder
Serenergy får tysk eneejer, men de to stiftende ingeniører, direktør Anders Korsgaard og teknisk direktør Mads Bang, er fortsat i front.
Fakta: Serenergy
• SerEnergy blev stiftet i 2006 af Anders Korsgaard og Mads Bang, som begge er tidligere forskere fra Aalborg Universitet Institut for Energiteknik.
• Virksomheden har hovedkvarter i Aalborg og beskæftiger i dag over 30 medarbejdere.
• SerEnergy udvikler og producerer såkaldte højtemperatur PEM-brændselsceller, der kører på metanol ("træsprit"). Metanol er det billigste og mest effektive syntetiske brændstof, og det koster mange steder i verden væsentligt mindre end diesel og benzin.
bliver eneejer af den Aalborg-baserede brændselscelleproducent Serenergy.• SerEnergy blev stiftet i 2006 af Anders Korsgaard og Mads Bang, som begge er tidligere forskere fra Aalborg Universitet Institut for Energiteknik.
• Virksomheden har hovedkvarter i Aalborg og beskæftiger i dag over 30 medarbejdere.
• SerEnergy udvikler og producerer såkaldte højtemperatur PEM-brændselsceller, der kører på metanol ("træsprit"). Metanol er det billigste og mest effektive syntetiske brændstof, og det koster mange steder i verden væsentligt mindre end diesel og benzin.
- Gennem den seneste tid har vi overvejet, hvordan teknologiens enorme potentiale bedst udnyttes, så vi bringer virksomheden til det næste niveau. Det bliver en kapitalkrævende proces, men Fischer Group er fast besluttet på at stille de nødvendige investeringer til rådighed over den kommende årrække. I den fase drives partnerskabet bedst med én stærk ejer. Det har været en svær beslutning, men det er det rigtige for virksomheden, og det er det rigtige for os som stiftere og iværksættere, siger Anders Korsgaard.
Hidtil har Fischer været underleverandør til Serenergy og aktionær siden 2011. Efter overtagelsen venter der nu investeringer for et trecifret millionbeløb, der skal give brændselscelleteknologi et kommercielt gennembrud som alternativ til dieseldrevne strømgeneratorer i tredjeverdenslande og dieselmotorer i skibe og busser.
Ved hvor man skal satse
Timingen i beslutningen hænger sammen med, at en række usikkerheder nu er ryddet af vejen. SerEnergy er klar med en ny generation af brændselsceller, hvor virkningsgraden er markant forbedret, og tidligere leverandørproblemer i produktionen er løst ved at tage opgaver hjem i samarbejde med Fischer Group.
- Vi har fået styr på teknologisiden og produktionen, og vi er blevet meget klogere på, hvad det er for kunder, vi skal satse på, efter at vi har været ude og sælge til alle mulige forskellige markeder, opsummerer direktør Anders Korsgaard.
Derfor går Scanenergy nu målrettet efter at være konkurrencedygtigt metanoldrevet alternativ til travle dieselforbrugende anlæg. Det gælder fx dieselgeneratorer, som leverer strøm til telemaster uden forbindelse til det centrale elnet i tredjeverdenslande. Også busser og andre kommercielle køretøjer, der er på vejene mange timer i døgnet, betegner Anders Korsgaard som et oplagt marked, fordi tilbagebetalingstiden bliver kortere. Det gælder også skibsfarten, hvor krav om at begrænse emissionerne af NOx og partikler stiller begrænsninger.