23948sdkhjf

Schouw: Xergi viser attraktive takter

De attraktive takter kommer som følge af et boom på biogasmarkedet og en stærk international strategi, fortæller Xergis adm. direktør Jørgen Ballerman
Koncernen Schouw & Co., der ejer dele af biogasvirksomheden Xergi, ytrer i sit delårsregnskab stor tilfreds med virksomheden, der viser stor fremgang på omsætningen i første halvår af 2015.

- Vi ser også en attraktiv udvikling og indtjening i vores delejede virksomheder (...) og hvor vores mangeårige investering i biogasvirksomheden Xergi nu viser meget attraktive takter, siger adm. direktør hos Schouw & Co. i forbindelse med delårsregnskabet for første halvår af 2015.

Xergi, der indregnes i Schouw & Co's regnskab som joint venture, har øget omsætningen fra 86 mio. kr. i 1. halvår af 2014 til 235 mio. kr. i 1. halvår af 2015. Resultatet af den primære drift er tilsvarende stærkt forbedret. I Schouw & Co. koncernens regnskab indregnes en resultatandel efter skat på 5 mio. kr. i 1. halvår mod et underskud på 4. mio. kr. i samme periode året før.

Hos Xergi peger adm. direktør Jørgen Ballerman på et boom på det danske marked og en stærk international strategi som værende de primære årsager til fremgangen.

- Det skyldes jo dels at vores internationale strategi den virker, og dels at der er gang i det danske marked. Der har været boom på det danske biogasmarked med mange store projekter, som vi har været så heldige at være en del af, siger han til Energy Supply.

Forventningerne til resten af året sætter Jørgen Ballerman ingen tal på, men han medgiver, at det bliver svært på det danske marked.

- Der kommer et eller to projekter mere i Danmark, baseret på de tilskud der er givet. Jeg har svært ved at se flere anlæg opført uden tilskud. Hvis de skal køre uden tilskud, skal de været meget store, og der taler det transportmæssige imod. Gyllen skal simpelthen transporteres for langt, siger han.

Det er derimod en helt anden snak, når udlandet bliver nævnt.

- Vi fortsat nødt til at satse på udlandet. Vi holder fast i strategien, og så har vi har valgt en række nye markeder, som vi vil satse på, men dem vil jeg helt ikke løfte sløret for, slutter han.

I 2014 omsatte Xergi for 311 mio. kr. og landede et resultat på 15,7 mio. kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088