Vandvirksomhederne tør tage ansvar
Danske vandteknologivirksomheder er blandt de bedste i verden inden for energieffektivitet og miljøvenlige løsninger. Sammenlignet med andre leverandører er danske virksomheder langt fremme i skoene. Det betyder, at de er foran mange konkurrenter, når de tager produkterne med ud på eksportmarkeder.
Lovgivning er dog ikke den eneste årsag til, at danske virksomheder er foran – det skyldes også deres egen evne til at tage ansvar for produktudvikling, så de producerer teknologier, der er langt foran de krav, regeringer i hele verden fremsætter. Det gælder for eksempel energiproducerende spildevandsrensning, som er udviklet i samspil mellem danske forsyninger og virksomheder – på trods af, at det ikke er et krav herhjemme. Virksomhedernes ansvarlighed kan også ses i deres bidrag til den offentlige debat, og deres deltagelse ved COP21 i Paris.
Det danske image
Grundfos er endnu et eksempel på en virksomhed, som udvikler produkter, der lever op til langt højere krav, end lovgivningen dikterer. Det er med til at sætte Danmark på klimadagsordenen, og det gavner eksporten for mange virksomheder.
De fleste af de 68 medlemmer i Danish Water Technology Group er knap så store som Grundfos, men det ændrer ikke ved, at også deres teknologi har et godt ry og er efterspurgt på de globale markeder. Det er en konkurrencefordel, fordi alle virksomheder kan lukrere på det image, der skabes i fællesskab.
Højteknologiske grønne løsninger
Vi har behov for initiativer, der løfter dagsordenen og sætter fokus på grøn omstilling. Det er dog vigtigt, at vi ikke går ind i energieffektivisering med lukkede øjne, for det kan have skjulte konsekvenser for miljøet.
For eksempel ved vi, at når forsyninger skruer ned for energiforbruget ved spildevandsrensning, kan rensningen udlede mere N2O, som er en drivhusgas, der er 200 gange værre end CO2. Derfor er det vigtigt, at der er skarp kontrol med rensningen, og her er danske virksomheder blandt de første i verden, som er klar med løsninger.
Det viser, at danske leverandører tænker hele vejen rundt. De udvikler løsninger, der sparer deres kunder penge samtidig med, at produkterne fremmer processer, som skåner miljøet – for eksempel inden for spildevandsrensning.
Forbrugernes magt
Det er netop løsninger, som er med til at løse verdens klimaforandringer, forbrugerne vil have. Store virksomheder er hunderædde for forbrugerne, fordi de har fået en stærk stemme via sociale medier. Hvis virksomheder ikke har styr på hele værdikæden i dag, finder forbrugerne ud af det, fordi facts, nyheder og rygter spredes som en steppebrand på blandt andet sociale medier.
Det har også stor betydning for B2B-virksomheder. Selvom slutkunderne er andre virksomheder, er B2B-leverandører i forbrugernes søgelys. Der er krav om, at virksomhederne performer, skaber velstand til Danmark, og samtidig har styr på socialt ansvar, deres påvirkning af miljøet og etiske forhold hos deres underleverandører.
Det er en virkelighed, som virksomheder over hele verden står i allerede, og som vil blive endnu mere udbredt i fremtiden. Danske virksomheder skal fortsætte med at gøre det til en konkurrencefordel og komme endnu længere foran leverandører fra andre lande.
Artiklen er en del af temaet Klumme.