Find en elbil
Antallet af nyindregistrerede elbiler er faldet drastisk i årets første måneder.
Det er utroligt at tænke på, at det kun er godt to måneder siden, at Teslas Model S var den mest solgte bil i Danmark – hvilket var første gang for en elbil.
Salget af elbiler er nemlig gået næsten fuldstændigt i stå, efter at elbiler fra årsskiftet blev pålagt registreringsafgift. Ifølge tal fra De danske bilimportører blev der i januar måned nyregistreret 68 elbiler, sammenlignet med 372 i gennemsnit sidste år.
Dykker man lidt ned i dette tal viser det sig oven i købet, at størstedelen ikke har betalt registreringsafgiften, som blev indført fra nytår. Således blev 31 Tesla’er købt sidste år og tæller kun med i statistikken, fordi Skat havde problemer med motorregisteret i december og derfor overførte dem til i år.
Oven i det kommer 20 elbiler fra mærker som Volkswagen og Renault, der er blevet indregistreret i kommunale flåder, hvoraf mange af dem er blevet bestilt før 8. oktober 2015, så de slipper for registreringsafgiften.
Ifølge forudsætningerne i afgiftsaftalen forventes 24.100 elbiler solgt i årene frem til 2020, begyndende med 1.800 i år. Men med tanke på de meget lave salgstal i starten af i år (som oven i købet er blevet pustet gevaldigt op af Tesla’er registreret på den gamle ordning), så ser denne forudsætning ikke ud til at holde.
Det er der heldigvis taget højde for i afgiftsaftalen, idet aftalepartierne har forpligtet sig til at revidere den allerede til august, hvis elbil-salget, som nu, ser ud til at blive på væsentlig under 1.800 elbiler i 2016.
For at opfylde forudsætningerne i aftalen vil DEA foreslå, dels en forhøjelse af et bundfradrag, dels at rabatten i registreringsafgiften udregnes efter CO2-udledning og ikke energieffektivitet, som det sker i dag. En sådan reform vil gøre elbilens pris mere attraktiv i forhold til konventionelle biler, hvilket erfaringer fra Norge og Holland har vist er helt afgørende for at få flere til at købe elbiler.
Vi oplevede i 2015 et spirende dansk elbilmarked, hvor den danske elbilbestand blev mere end fordoblet. Men meget tyder desværre på, at aftalepartierne ved at afgiftspålægge elbiler for tidligt er hastigt i gang med at sætte den positive udvikling i stå.
Elbiler skal på sigt betale afgift som andre biler, men nogle år endnu er der brug for, at danske politikere holder hånden under det danske elbilmarked – ligesom deres kollegaer i Holland og Norge gør det i deres respektive lande – for at sætte udviklingen i gang. Om få år kan vi så høste frugterne i form af mindre forurening, støj og CO2-udledning.
Jeg håber og tror på, at det inden længe vil blive lettere at finde en elbil indregistreret i det danske motorregister i 2016. Revisionen til august vil blive af afgørende betydning, og vi hos Dansk Elbil Alliance vil bestræbe os på at spille ind med gode løsningsforslag.
Kilde: Dansk Elbil Alliance - http://www.danskelbilalliance.dk
Artiklen er en del af temaet Klumme.