23948sdkhjf

Spildvarme fra skibsmotorer kan udnyttes til elektricitet

Den varme udstødningsgas fra en forbrændingsmotor på et skib kan med en særlig teknologi udnyttes til at lave elektricitet. Nu skal teknologien optimeres.
Det er muligt at få langt mere energi ud af den samme mængde dieselolie. Det kan lade sig gøre ved hjælp af en ny teknologi som kan omdanne overskudsvarmen til elektricitet.

Med denne teknologi kan det nemlig lade sig gøre at udnytte den del af energien fra forbrændingen af dieselolien som ellers går tabt som varme.

Jesper Graa Andreasen, ph.d. – studerende fra DTU Mekanik, har i sit forskningsprojekt fokus på at udvikle og optimere den nye teknologi som kaldes ORC, Organic Rankine Cycle.

Forskellige arbejdsmedier
ORC-teknologien fungerer på den måde at en arbejdsvæske, som har et kogepunkt lavere end vand så man kan udnytte lavtemperaturkilderne, pumpes ind i en kedel hvor den så fordamper og sendes gennem en turbine. Ved hjælp af turbinen kan man så producere elektricitet. Efter det sendes arbejdsvæsken gennem en varmeveksler, hvor væsken så kondenserer og starter kredsløbet igen.

- Vi undersøger de forskellige organiske arbejdsmedier i projektet for at kunne dokumentere deres forskellige egenskaber og finde frem til de mest effektive, fortæller Jesper Graa Andreasen.

- Det har vist sig, at blandinger af forskellige arbejdsmedier tit giver de bedste resultater, så det vi arbejder på er at finde de bedste sammensætninger.

Potentiale i skibsmotorer
Teknologien er blandt andet interessant i forbindelse med skibsmotorer.

I en skibsmotor går en stor del af energien fra forbrændingen af dieselolien nemlig til spilde som varme, for eksempel som varmetab i udstødningsgassen.

Ved at udnytte spildvarmen til elektricitet kan man udnytte olien endnu bedre end det er tilfældet i dag, elektriciteten som produceres af ORC-anlægget kan bruges til fremdrift af skibet (igennem en aksel-motor) eller til at dække elforbruget ombord på skibet (f.eks. til lys i kabinerne, air-condition eller til kølecontainere) og på den måde vil det være muligt at sænke forbruget af fossile brændstoffer i en industri som står for en stor del af udledningen af CO2

En del af Thermcyc
Projektets titel er ”Udnyttelse af lavtemperatur-varme til miljøvenlig produktion af elektricitet” og Fredrik Haglind fra DTU Mekanik er vejleder. I slutningen af februar modtog Jesper Graa Andreasen et EliteForsk – rejsestipendium fra Uddannelses- og Forskningsministeriet for sit arbejde.

Ph.d. – projektet er en del af Thermcyc, Advanced thermodynamic cycles utilising low-temperature heat sources, som er under ledelse af lektor Brian Elmegaard fra DTU Mekanik og finansieret af Innovationsfonden. DTU Kemiteknik deltager også i Thermcyc.

Samarbejdspartnere i Thermcyc Projektet

Thermcyc udføres i et samarbejde mellem DTU Mekanik og DTU Kemiteknik, Teknologisk Institut, Viegand & Maagøe A/S , AP Møller Mærsk, Danfoss, Arla, Alfa Laval Sweden, Technische Universität München, Delft University of Technology, Aalborg University, Alfa Laval Aalborg og MAN Diesel & Turbo.

Kilde: DTU Mekanik

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125