Nu skal der købes ind i mørke
Nyt projekt skruer op og ned for belysningen i supermarkederne alt afhængigt af mængden af grøn energi i elnettet.
Inspirationen er hentet fra Californien, hvor giganter som Walmart og Ikea har eksperimenteret med at skrue ned for deres air-condition-anlæg, når statens aldrende elnet var ved at blive overbelastet.
- Det kan være en ekstrem kold oplevelse at besøge butikker i USA, og det viste sig, at kunderne ikke havde noget imod, at der i perioder blev skruet ned for klimaanlægget. Herhjemme bliver opgaven at undersøge, hvad danske detailhandelskunder siger til, at man ændrer på lys og ventilation i løbet af dagen, siger projektleder fra SDU Mikkel Baun Kjærgaard.
Det danske projekt går i al sin enkelthed ud på at undersøge, hvordan danskerne vil have det med, at der skrues op og ned for belysning og ventilation i supermarkedet helt afhængig af mængden af grøn energi i elnettet.
Første fase
Projektet, der løber over tre år, er netop gået ind i sin første fase.
- Vi er i designfasen. For at udrulle fleksibilitetsløsninger skal vi ramme dem, der designer butikker. Derefter skal butikkerne screenes for, hvad der er installeret i dag. I første fase installerer vi ingen styring, men registrerer bare forbruget. Bagefter afholder vi en masse workshops, hvor vi ser på, hvordan vi kan ændre designet af butikkerne, så vi kan ændre butikkernes energiforbrug, siger Mikkel Baun Kjærgaard og tilføjer:
- Der er lavet analyser, der opgør potentialet for fleksibilitet i detailhandelen til cirka 10 procent. Vi forsøger at teste potentialet i praksis og se, hvor vi kan dæmpe lys og ventilation, så det bliver bemærket mindst muligt, siger projektleder Mikkel Baun Kjærgaard.
Demo-supermarked
Når Mikkel Baun Kjærgaard siger, at man vil teste potentialet i praksis betyder det ikke, at man ruller løsningen ud i alle supermarkeder med det samme.
- Det er i første omgang ikke projektets mål at ændre styringen i butikkerne, selvom vi har forskellige danske butikskæder med ombord på projektet, siger Mikkel Baun Kjærgaard.
- Når vi er færdige med de forskellige workshops, hvor både supermarkeder og kunder deltager, samler vi det hele og tester det i et demonstrations-supermarked, der lige nu opføres i forbindelse med Food Innovation House i Vejle, fortæller Mikkel Baun Kjærgaard.
Mikkel Baun Kjærgaard fortæller, at man vil være klar til at køre de forskellige tests i demosupermarkedet om to år.
Energirådgivere og designere i detailbranchen vil dog løbende blive informeret om de resultater, man efterhånden finder frem til. Det sker for at styrke deres evne til at tænke energi-fleksibilitet ind i fremtidens butikker.