Sweco: Forældede rammevilkår udfordrer varmeforsyningen
- Der er behov for en opdatering af lovgrundlaget og rammevilkårene så de stemmer mere overens med virkeligheden i dag, lyder det fra energiplanlægger.
- Som rådgivere oplever vi ofte, at der ikke er en oplagt mulighed, hvis en kommune ønsker at konvertere fra naturgas for at mindske deres brug af fossile brændsler, siger Christian Nørr Jacobsen fra Sweco.
Holbæk & Fredensborg
I både Holbæk og Fredensborg Kommune har ønsket været at finde et alternativ til naturgassen.
- Vi er en meget grøn kommune, og vi laver mange tiltag, der skal sikre, at vi er en klimavenlig kommune. Dette var også en årsagerne til, at vi ønskede fjernvarme i Fredensborg By, der i dag primært er forsynet af naturgas. Men den lave gaspris sammenholdt med det nuværende beregningsgrundlag gjorde, at det ikke var muligt at få positiv samfundsøkonomi i projektet, og derfor kunne vi ikke gennemføre det, fortæller Daniel Matalon, der er miljøsagsbehandler hos Fredensborg Kommune.
Dette hænger sammen med, at det samfundsøkonomiske beregningsgrundlag, der er styrende for, hvilke varmeprojekter der kan godkendes, skaber meget svære vilkår for alle alternative forsyningsformer til naturgas.
I Holbæk ønskede de også at konvertere til fjernvarme i dele af kommunen for at gøre det muligt effektivt at integrere flere VE-kilder i forsyningen og derved opfylde kommunernes ønske om en mere bæredygtig varmeforsyning. Men Holbæk Kommunes ønske om fjernvarme blev forhindret af en negativ samfundsøkonomi sammenlignet med fortsat individuel naturgasopvarmning, fortæller energiplanlægger Helle Lillevang Salling fra Holbæk Kommune.
- Selvom der var en god business case for fjernvarme i dele af Holbæk, så var samfundsøkonomien ikke god nok. Når meldingen fra Christiansborg er, at naturgas skal udfases, så bliver det lidt selvmodsigende, når der udmeldes beregningsforudsætninger, der gør det næsten er umuligt at finde en anden løsning. De lave samfundsøkonomiske gaspriser og de investeringsomkostninger, der er forbundet med at konvertere til fjernvarme i forhold til naturgasanlægget, der er afbetalt, betyder, at fjernvarme udelukkes som løsning.
Et forældet regelsæt
Når en kommune ønsker at lave et projekt inden for varmesektoren er det varmeforsyningsloven, projektbekendtgørelsen og de samfundsøkonomiske beregninger, der danner baggrund for, hvorvidt projektet kan implementeres. I følge Sweco møder kommunerne i dag tre store barrierer i forbindelse med dette: De laveste gaspriser nogensinde, et forældet regelsæt, der ikke tager højde for den måde samfundet og energistrukturen har udviklet sig på samt samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger, hvor især naturgasprisen er blevet reguleret ned for i højere grad at afspejle de faktiske priser.”
- I midten af april 2016 udsendte Energistyrelsen nye retningslinjer for det samfundsøkonomiske beregningsgrundlag, der forværrer den nuværende situation yderligere. Med det nye beregningsgrundlag, hvor den samfundsøkonomiske gaspris er på sit laveste nogensinde, vil det være umuligt at få positiv samfundsøkonomi i mange typer af gaskonverteringsprojekter, selvom der måtte være god bruger- og selskabsøkonomi. Dette er en væsentlig bremseklods for kommunernes ambitioner og den overordnede grønne omstilling i Danmark, siger Johnny Iversen, der er chefkonsulent hos Sweco og understreger at kommunerne er meget udfordrede hvad angår løsninger i forbindelse med gaskonverteringsprojekter.
- Varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen er ikke fulgt med udviklingen i sektoren, og de er udarbejdet i en tid, hvor energieffektivitet og samproduktion af varme og el var i hovedsædet. Der er derfor regler på området, der i dag ikke er tidsvarende, og som kan gøre det svært for kommunerne at komme i mål med den grønne omstilling. Der er derfor behov for en opdatering af lovgrundlaget og rammevilkårene således, at de stemmer mere overens med virkeligheden i dag, og understøtter den langsigtede vision for energiområdet, siger Kasper Qvist, der er energiplanlægger hos Sweco.