23948sdkhjf

Nu skal energiselskaberne vejledes i telefonsalg

På grund af forbrugerklager og et ønske fra branchen offentliggør Forbrugerombudsmanden nu en vejledning om, hvad selskaberne må og ikke må, når de kontakter forbrugerne med tilbud.

- Mange forbrugere føler sig vildledt af energiselskabernes markedsføring, og branchen har også selv efterspurgt klarhed på området. Derfor offentliggør vi nu en vejledning om reglerne, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen og fortsætter:

- Forbrugerne klager især over, at de ikke får de korrekte oplysninger, når telefonsælgeren kontakter dem med tilbud. Sælgeren oplyser ikke tydeligt om, hvor de ringer fra, og hvem forbrugeren indgår en aftale med. Det vil vores vejledning forhåbentlig sætte en stopper for.

Forbrugerombudsmandens nye vejledning fokuserer særligt på seks problemstillinger, som forbrugerne oplever:

  1. Oplysningspligt ved telefonsalg: Sælgeren må ikke vildlede forbrugeren ved at give forkerte oplysninger. Sælgeren skal blandt andet oplyse sit navn, hvilket energiselskab han eller hun ringer på vegne af, og hvad formålet med opkaldet er. Desuden skal sælgeren give forbrugeren en række oplysninger om produktet
  2. Aftaleindgåelsen: En aftale er kun gyldig, hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet fra energiselskabet. Det vil desuden være i strid med god markedsføringsskik, hvis selskabet sender et velkomstbrev eller på anden måde forsøger at binde en forbruger, der blot har bedt om flere oplysninger om produktet
  3. Oplysninger om samarbejdspartnere: Energiselskabet må ikke vildlede forbrugeren om, hvem det samarbejder med. Det skal desuden være klart for forbrugeren, hvilket selskab han eller hun indgår aftalen med
  4. Besparelsesudsagn: Energiselskabet må ikke vildlede om, hvor meget forbrugeren sparer ved at skifte. Fx må det ikke sige, at forbrugeren sparer 20 procent uden på forhånd at kende til forbrugerens energiforbrug
  5. Prissammenligning: Energiselskabet må godt sige, at det er ”billigere” eller ”billigst”, men det skal være korrekt og kunne dokumenteres
  6. Winback-henvendelser: Ønsker energiselskabet at ”vinde” en tidligere kunde tilbage, må det kun kontakte kunden via elektronisk post eller telefon, hvis kunden har givet sit samtykke til at blive kontaktet med tilbud

Den nye vejledning henvender sig til virksomheder, der sælger energi, f.eks. strøm og gas, til forbrugerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129