Grene og kviste sparker importeret affald til hjørne
5.000 husstande opvarmes på haveaffald i Aalborg Kommune.
4
Billeder
Haveaffaldet har vist sig at være en sand biobrændsels-guldgrube. Foto: Maria Berg Badstue Pedersen
- Det startede med min egen bøgehæk, der var blevet alt for høj. Den skar jeg ned med en motorsav og kørte mindst ti læs godt brændbart haveaffald på genbrugspladsen. Jeg kunne ikke lade være med at påpege over for den ansvarlige at vi rent faktisk sendte godt materiale til kompostering i stedet for at lave varme af det, fortæller Thomas Lyngholm, direktør på I/S Reno-Nord.
Da Aalborg Kommunes aftale med kompostoperatøren udløb med udgangen af 2015, blev Thomas Lyngholms tanke taget op igen. Og denne gang blev der sat handling bag ordene.
Derfor er al haveaffald afleveret på genbrugspladser i Aalborg Kommune siden januar 2016 sorteret og størstedelen anvendt som biobrændsel på Reno-Nords anlæg i Aalborg Øst.
Større potentiale end ventet
Pilotprojektet med opstart i januar 2016 skulle egentligt kun være løbet i et halvt års tid, men det har vist så stort et potentiale, at Aalborg Kommune har givet tilladelse til, at Reno Nord fortsætter.
- Potentialet var, at vi af godt 35.000 tons haveaffald kunne lave 10.000 tons biobrændsel om året. Men noget tyder på at det bliver væsentligt mere. Alene det vi har hentet direkte på lossepladsen indtil nu har givet 10.000 tons biobrændsel, fortæller Thomas Lyngholm.
Når de mange tusind tons haveaffald kommer ind på genbrugspladserne sorteres de store dele fra. De sendes direkte til forbrænding på Reno-Nord, mens den resterende del sendes til sortering og kompostering, en proces der ligeledes resulterer i en del biobrændsel - samt en mindre mængde kompost.
Fjerner risiko
I dag henter Reno-Nord al sit affald fra Jammerbugt, Rebild, Brønderslev, Mariagerfjord og Aalborg Kommuner. Det har dog ikke altid været nok, og derfor har Reno-Nord importeret affald fra England, men med haveaffaldsprojektet ser det ud til at få en ende.
- Vi hentede ca 10-12.000 tons affald i England i 2015, men det kommer vi ikke til i 2016. Den mængde biobrændsel vi får fra haveaffaldet svarer til det vi importerede fra England, fortæller Thomas Lyngholm.
Det danske haveaffald har ikke alene fjernet behovet for importeret engelsk affald, men også den risiko, der er forbundet med importen.
- Der er en miljømæssig risiko forbundet med det engelske affald. Vi har ikke styr på sorteringsprocessen, og vi kan derfor risikere at stå med farligt affald, som skal deponeres under særlige vilkår. Haveaffaldet har altså fjernet den risiko, siger Thomas Lyngholm.
Ingen investeringer indtil videre
Indtil videre har projektet ikke kostet alverden for Reno-Nord.
- Vi er startet op med de maskiner, vi havde i Hobro, hvor man længe har kørt med haveaffald. Det er mobile knuse- og sorteringsmaskiner, så vi kører dem rundt mellem vores komposteringsplads i Rørdal og deponipladsen ved Nordjyllandsværket, hvor sorteringen og komposteringen foregår, fortæller Thomas Lyngholm.
På sigt kan det dog tænkes, at man skal op med den store tegnebog. Reno-Nord har med hjælp fra Cowi lavet beregninger på forskellige scenarier, herunder ovnlinje tre på ren biomasse, hvilket kræver en ombygning; et mix af biomasse og affald på begge ovnlinjer 3 og 4 samt etablering af en helt ny varmeproducerende biomassekedel.