Underholdningen suger strømmen ud af kontakten
Den typiske danske husstand har antallet af tablets, smart phones, fjernsyn, pc’er og spilkonsoller været støt stigende de seneste knap 10 år.
Det har påvirket elforbruget markant.
- Vi har gennem de seneste 10 år set nogle markante ændringer af strømforbruget i de danske hjem. For 10 år siden stod underholdning og kommunikation for 26 % af det samlede forbrug i en gennemsnitlig villa med et typisk forbrug på 4.000 kilowatt-timer. I dag er vi oppe på 39 %, fortæller Louise Hahn, privatkundedirektør i Dong Energy.
I lejligheder er tendensen endnu tydeligere, for her kan forbruget til underholdning og kommunikation udgøre helt op til 50 procent af det samlede forbrug.
Selv om de nye apparater sluger kilowatt-timer som aldrig før, ligger de samlede udgifter til strøm nogenlunde status quo. For heldigvis har de energibesparende lyskilder og A-mærkede hårde hvidevarer også vundet indpas i mange hjem. men det billede vil ændre sig, hvis ikke vi holder øje med de nye strømslugere.
En PlayStation, der står tændt hele tiden, koster således op til 1.500 kr i strøm om året.
Et uddrag af strømslugerne i en husstand*
- Køleskab med fryseboks: 174 kWh/pr. år
- Komfur: 250 kWh/pr. år
- Kaffemaskine: 31 kWh/pr. år
- Vaskemaskine: 213 kWh/pr. år
- Tørretumbler: 440 kWh/pr. år
- TV, 55" LED: 191 kWh/pr. år
- Digital modtager: 197 kWh/pr. år.
- Surround Sound-anlæg: 100 kWh/pr. år
- X-box, playing game: 112 kWh/pr. år
- Wiiu, playing game: 34 kWh/pr. år
- PS4 - Playing game: 168 kWh/pr. år
- PS4 - stand by: 113 kWh/pr. år
- PS4 - Video Streaming: 130 kWh/pr. år
- Bærbar PC: 54 kWh/pr. år
- Tablet (1 stk.): 15 kWh/pr. år
- Mobiloplader (1. stk.): 12 kWh/pr. år
* Forudsætninger: Familie på 2 voksne 2 børn med et gns forbrug på 5181 kwh år (Kilde: Dong Energy)