23948sdkhjf

Afgifter i vejen for methanol

Brændselscelleproducent vil have lige vilkår.

Beskatning står i vejen for at methanol kan blive et af fremtidens brændstoffer i transportsektoren.

Det mener direktør Anders Korsgaard hos den nordjyske brændselscelleproducent Serenergy.

Derfor har han inviteret skatteminister Karsten Lauritzen forbi til en snak om de afgifter, der i dag spænder ben for methanolens udbredelse som brændstof.

Det skriver Nordjyske.

Serenergy producerer brændselsceller, der kan lave strøm til bilbatterier ud af methanol, der blandes med vand. Og det er her man støder på de største hurdler.

Dels er der afgifter på vandet, der blandes i methanolen, og dels er afgifterne på methanol langt højere end på andre konventionelle brændstoffer. 

- Det handler ikke om at vi vil have methanol afgiftsfritaget, vi vil bare gerne have, at det er ligestillet med konventionelle brændstoffer, siger han til Nordjyske.

Anders Korsgaard forklarer at methanol kan halvere CO2-udledningen per kørte kilometer, og at anvendelsen af methanol med regulerede afgifter kan blive en ganske god forretning.

Serenergys methanoldrevne brændselscelle er netop blevet installeret i en elbil og brugt som rækkevidde forlænger. Bilen testes af Just Eat i Aalborg og kan ved hjælp af brændselscellen køre op til 800 kilometer på en tankfuld. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128