Afgifter og skatter vender forkert for klimaet
Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi mener, at CO2-afgifterne med fordel kan få et nyt eftersyn. Det fremgår af et nyt fælles udspil, hvor de tre organisationer i fællesskab har skitseret, hvordan en forandring af energisystemet kan sikre, at Danmark når sine mål for CO2-udledninger.
Derfor mener Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi, at CO2-afgifterne med fordel kan få et nyt eftersyn. Det fremgår af et nyt fælles udspil, hvor de tre organisationer i fællesskab har skitseret, hvordan en forandring af energisystemet kan sikre, at Danmark når sine mål for CO2-udledninger i de ikke-kvoteomfattede sektorer: transport, opvarmning af boliger.
- Ikke alene i et klimamæssigt perspektiv, men også et erhvervsmæssigt, giver det bedst mening at vende energiafgifter og -skatter en omgang. Vi skal beskatte det, vi vil have mindre af – dvs. olie og kul – og lempe afgifterne på det, vi skal bruge mere af, nemlig el, siger Jakob Lau Holst, vicedirektør i Vindmølleindustrien.
Med mere vedvarende energi i elsystemet kan vi bruge strømmen til at tanke vores biler og opvarme vores huse, frem for at bruge olie i bilen og i olie- og naturgasfyret til at varme vores huse op.
Men den seneste skattereform firdobler CO2-afgiften på strøm, mens CO2-afgiften på olie- og gas forbliver jævn frem mod 2020.
- Hvis vi gerne vil have mere klimavenlig strøm i vores systemer, giver det ikke mening, at skatter og afgifter skal spænde ben for at få fuldt udbytte af mere vindkraft og biomasse,” siger Lars Hansen, afdelingschef i Dansk Energi.
I de tre organisationers øjne kan Danmark nemmere og billigere nå sit nationale mål om at skære 20 procent i CO2-reduktionerne inden 2020 i transportsektoren og opvarmning af boliger ved at flytte forbruget fra fossile brændsler fra bilerne og boligopvarmning over i elsystemet, som desuden er omfattet af det fælles-europæiske kvotesystem og derfor har et fastlagt CO2-loft.
Kilde: Dansk Energi