Vindmøller får tårne af beton
Vindmøller bliver højere og kraftigere, så tårnene i dag er for tykke til at køre under motorvejsbroer. Nu debuterer COWI og Siemens med et alternativ, der støbes på stedet.
- Der er en tendens til, at vindmøller bliver større og kraftigere. Det kræver, at de både bliver højere og får en tykkere stamme nede ved jorden. Det kan ikke lade sig gøre, når man konstruerer tårnene i stål på et værksted og kører dem tværs gennem landet på en blokvogn, siger projektleder Torben Forsberg fra COWI.
Under motorvejernes broer er der nemlig kun plads til tårne med en diameter på 4,2 meter. Når man i stedet støber tårnet i beton på stedet, er det muligt at gøre bunden meget bredere.
Vokser fra bunden
Syd for Lemvig står den første af tre vindmøller i beton allerede klar. Den er 8 meter på det bredeste sted og er støbt i en uafbrudt proces, hvor beton hældes ned i en rand mellem to stålcylindere, der ligger indeni hinanden. Efterhånden som betonen stivner i bunden, skubbes cylinderne opad og føjer ny beton til tårnet. På den måde voksede tårnet med 3-4 meter i døgnet, indtil den efter en måned nåede sin fulde højde på 90 meter.
- Vi ser det som en rigtig god metode og forventer, at det kan åbne et potentielt stort marked, siger Torben Forsberg.
Strategisk samarbejde
Glidestøbning bliver også brugt til at bygge gigantiske skorstene, men teknikken har ikke været brugt til vindmøller, siden Tvind vakte opsigt for mere end 30 år siden ved at opføre et praktisk eksempel på vedvarende energi. Vindmøllen var Danmarks største frem til år 2000, og i dag er en af Tvind-pionererne ansat i COWI og tager del i COWIs samarbejde med Siemens Wind Power.
- Projektet ved Lemvig er en del af et længere strategisk samarbejde, hvor vi udvikler betontårne til landbaserede vindmøller, siger Torben Forsberg.
Vindmøllerne i Nees forventes at være i drift i februar 2010.
Kilde: COWI