23948sdkhjf

COP 15 limousiner tanket op med halm

For første gang nogensinde er en flåde af VIP-limousiner blevet tanket på samme tid med klimavenligt brændstof – biobrændstof produceret på basis af halm af det danske selskab Inbicon.
Når politikerne bevæger sig rundt i København til FN's klimakonference fra næste uge, bliver det nemlig i biler med klimavenligt E85-brændstof i tanken, hvor de 85 % bioethanol i E85 sparer 85 % CO2 i forhold til almindelig benzin.

Et samarbejde mellem Daniscos enzymdivision Genencor, Inbicon, Novozymes og Statoil – assisteret af ”Partnerskabet for biobrændstoffer” – leverer andengenerations bioethanol til de 30 Volvo S80-limousiner samt 10 Volvo V70, som Udenrigsministeriet benytter til at transportere alverdens politikere rundt under COP15.

Denne første officielle E85-tankning i Danmark blev overværet af ledende repræsentanter fra de involverede selskaber samt Udenrigsministeriets Jan-Christoph Napierski, der er ansvarlig for den bæredygtige organisation af COP15.

- Et arrangement som FN’s klimakonference tiltrækker mange nye spændende teknologier, der vil kunne bidrage til at løse klimaudfordringen. Udenrigsministeriet er derfor glad for at kunne fremvise et dansk bidrag – andengenerations bioethanol – til at medvirke til en miljø- og klimavenlig afvikling af klimakonferencen, siger Jan-Christoph Napierski, fuldmægtig – COP15 logistik.

Det er ikke kun politikere, der kan køre på andengenerations biobrændstoffer. Fra 2010 kan Statoils danske kunder også tanke biobenzin udvundet af halm baseret på de nyeste teknologier til udvikling af bæredygtige biobrændstoffer.

Bioethanolen er produceret af Inbicon – et teknologiselskab i DONG Energy, der udvikler teknologi til at lave bioethanol fra halm. Novozymes og Daniscos enzymdivision Genencor leverer enzymerne til ethanol-produktionen, og Statoil bidrager med distributionsfaciliteterne. Med denne teknologi reduceres udledningen af CO2 med 85 % sammenlignet med udledningen ved brug af traditionel benzin. Biobrændstoffet, der bruges til klimatopmødet, er E85, der består af 85 % bioethanol og 15 % benzin.

Partnerskabets kompetencer til at producere 2. generations bioethanol rummer et betydeligt klimamæssigt potentiale, da traditionelt brændstof som benzin kan erstattes. 2. generations bioethanol kan produceres på basis af restprodukter fra blandt andet skov- og landbruget. Udviklingen af 2. generations bioethanol-teknologien rummer et stort erhvervsmæssigt potentiale gennem eksport af teknologiske løsninger og af viden inden for udvikling og anvendelse af enzymer.

Kilde: Dong Energy

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094