23948sdkhjf

Ministerier indgår aftale om grønne taxier

Miljøministeriet og Klima- og Energiministeriet har indgået en aftale med Dansk Taxi Råd om grøn taxikørsel.
Målet er at sætte skub i udviklingen og fremme miljø- og energivenlige taxier. Resultatet bliver færre partikler i luften og mindre udledning af CO2.

Målet med aftalen er, at 60 % af ministeriernes taxikørsel foregår i taxier i minimum energiklasse C i år 2010, og at 100 % af kørslen i 2010 foregår i taxier med partikelfiltre.

Aftalen er et stort skridt for taxibranchen, som forpligter sig til allerede nu at stille energi- og miljøvenlige taxier til rådighed for ministerierne. Den frivillige aftale vil på den måde bidrage til at stimulere markedet i forhold til de nye krav i taxiloven om køb af mere energirigtige taxier, samt sende signal til branchen om, at miljøvenlig taxikørsel faktisk efterspørges.

- Mere miljøvenlige taxier vil være en fordel for alle parter. Borgerne får renere byluft og vognmændene sparer penge til brændstof. Jeg håber, at andre offentlige institutioner og private virksomheder vil følge trop og stille samme miljø- og energikrav. Jo flere der efterspørger de grønne taxier, jo større incitament får taxibranchen til at udskifte til grønnere biler, siger miljøminister Troels Lund Poulsen (V).

Miljø- og energikravene i aftalen er baseret på samarbejdspartnernes fælles ønske om en reduktion af udledning af miljø- og sundhedsskadelige stoffer som f.eks. kvælstofoxider (NOx), partikler og CO2, fra egen taxikørsel.

- Generelt er CO2-udledningen fra taxier i dag for højt. Fremover kræver vi derfor, at de vognmænd, som vil køre for os, som minimum prioriterer biler i energiklasse C, med partikelfiltre. Dermed skubber vi udviklingen i en positiv retning med mindre CO2-udledning, siger klima- og energiminister Lykke Friis (V).

Dansk Taxi Råd vil igangsætte forhandlinger mellem en række taxiselskaber i hovedstadsområdet og de to ministerier, så en kørselsaftale vil kunne træde i kraft i januar 2010. En konkret kørselsaftale vil umiddelbart kunne reducere ministeriernes CO2-emission fra taxikørsel med 10 % i 2010 og samtidig sikre en minimal partikelemissionen.

Kilde: Klima- og energiministeriet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.108