23948sdkhjf

Blue Energy vil stoppe mistillid i branchen

Blue Energy har tidligere været i Forbrugerombudsmandens søgelys for at have overtrådt markedsføringsloven i forbindelse med telefonsalg.

Nu vil Blue Energy sikre sig, at det ikke sker igen og har blandt andet ansat en kundeambassadør og indført nye regler for salg.

- Vi ønsker fuldstændig klarhed i vores salgsarbejde og det, vi tilbyder kunderne. Derfor går vi nu forrest i indsatsen for at fjerne noget af den mistillid, der er opstået, og som ingen kan sige sig fri for. Med en kundeambassadør og ændrede procedurer ønsker Blue Energy at være pionérer i forhold til kundernes oplevelse af dialog med et el-selskab, siger Blue Energys adm. direktør Allan Flindt.

Blue Energy oplyser til Energy Supply, at processen med ansættelsen af kundeambassadøren har været i gang i et godt stykke tid – og også før Forbrugerombudsmandens kritik tidligere på året.

Salgsproces & kundeaftalens indhold

Med Kundeambassadøren, med titel af Indsigelseschef, har Blue Energy derfor nu ansat en dedikeret medarbejder, som kunder kan gå til, hvis de er i tvivl om f.eks. salgsprocessen eller kundeaftalernes indhold.

Samtidig tager Blue Energy det skridt, at nysalg kun fører til et egentligt kundeforhold, hvis kunden bekræfter den telefoniske aftale. Der er ikke noget juridisk galt med det rene telefonsalg, men Blue Energy tager dette skridt for at stå endnu klarere i forhold til kundetilfredshed. 

- Jeg er sikker på, at kunderne vil tage godt imod vores initiativer. Dette vil kun styrke vores omgang med kunderne og styrke vores interne slogan: Vi arbejder med kunder, der klapper, siger  Allan Flindt.

Opfordrer til at branchen følger trop

Allan Flindt opfordrer branchens øvrige aktører til at følge Blue Energys initiativ med en kundeambassadør og skriftlig bekræftelse på telefonsalg.

- Jeg tror, det bliver svært for branchens øvrige aktører ikke at indføre disse procedurer. I hvert fald vil jeg gerne høre, hvornår man vil argumentere imod, siger Allan Flindt.

Skal holde ørerne ude af maskinen

Som nævnt har Blue Energy tidligere været i Forbrugerombudsmandens søgelys og selskabet modtog tidligere i år en reprimande fra Forbrugerombudsmanden i forbindelse med vildlende telefonsalg.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det i forbindelse med det opsøgende telefonsalg havde været uklart for forbrugerne, om de talte med deres nuværende energiselskab, eller om de talte med en konkurrerende virksomhed, og derfor var ved at skifte energiselskab. Der har også været eksempler på, at forbrugerne modtog en velkomstmail, når forbrugerne blot havde bedt om yderligere oplysninger fra virksomhederne.

Forbrugerombudsmanden meddelte Blue Energy samt selskaberne Modstrøm A/S, MyPower ApS og Gasel/FFV Energi A/S, at der skulle rettes ind, og at hvis forløbet gentog sig, ville det blive anset som værende skærpende omstændighed.

Blue Energy har orienteret Forbrugerombudsmanden om de ændrede salgsrutiner og ansættelsen af kundeambassadøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109