Dansk virksomhed udvikler intelligent ladestander til elbiler
EUPD har givet 11,6 mio. kr. til udviklingen af den intelligente ladestander til elbiler. Danske Vikingegaarden står i spidsen for udviklingsarbejdet og forudser store eksportmuligheder.
Laderen skaber en praktisk løsning på at udnytte den svingende vindmøllestrøm, og producenten forudser store eksportmuligheder.
EVergreen skal gøre det enkelt
Ladestanderen, der er døbt EVergreen, vil være et langt skridt frem imod en løsning af de praktiske forhold om brugen af elbiler. Udfordringen har hidtil været at finde en metode, der gør det enkelt og økonomisk at ”tanke op”, så der bliver så få barrierer som muligt for udbredelsen af elbiler, og så den svingende elproduktion fra især vindmøller kan udnyttes.
EVergreen vil således gøre det muligt at øge andelen af vindenergi og anden vedvarende energi, fordi den kan differentiere opladningen, så den sker, når andelen af for eksempel vindenergi er højest.
Fleksibel enhed
- Målet med ladestanderen er at skabe et system, der gør det nemt og enkelt at lade elbilernes batterier op, samtidig med, at vi kan udnytte den CO2-frie energi fra fx vindmøller optimalt. Ladestanderen vil derfor kunne udnytte en række parametre, så man kan tanke op, når strømmen er billig og kommer fra vindmøller eller anden vedvarende energikilde – eller man kan vælge at tanke, når det er praktisk for en, mens prisen og strømkilden måske ikke betyder så meget. Eksempelvis mens man parkerer i p-hus eller lignende, siger Jan Agnoletti Pedersen, salgsdirektør hos Vikingegaarden A/S.
Indbygget miljøbarometer
Ladestanderen er udstyret med en række funktioner, som gør den unik. Blandt andet et såkaldt miljøbarometer, hvor brugeren kan se, hvor miljøvenlig en given opladning er. Når brugeren har indtastet de timer, hvor der ønskes opladning, beregner Miljøbarometeret en miljøværdi, og brugeren kan nu vælge at gennemføre opladningen med de valgte timer eller at justere valget og måske opnå et endnu mere miljøvenligt valg.
Eksport
Vikingegaarden ser store eksportmuligheder i den intelligente ladestander. EVergreen baseres på et fleksibelt system, så den kan integreres i det enkelte lands elsystem. I takt med, at interessen for elbiler stiger ude omkring, vil EVergreen således kunne følge med og være med til at sikre driften af elbilerne.
Partnere med alsidige kompetencer
Ud over Vikingegaarden er to partnere med i projektet. Det er Swarco, der er Europas førende virksomhed inden for intelligente trafiksystemer, og Traeger A/S, der som kommunikationsvirksomhed skal varetage formidlingen af projektet med henblik på den senere kommercielle afsætning.
Herudover er Rambøll Management tilknyttet projektet som leverandør af blandt andet markedsanalyser, og Eurisco er tilknyttet som rådgiver inden for standardisering af løsninger til elbiler.
Produktionsklar løsning
- Dermed er der tale om et meget omfattende projekt, som over de to år, projektperioden løber, fører frem til en produktionsklar ladestander. Vi rykker debatten om elbilernes fremtid og den praktiske logistik vedrørende brugen af elbilerne fra at være visionære tanker til et konkret, brugsklart produkt, der løser en vital udfordring”, forklarer Vikingegaardens ejer Ulrik Østergaard.
Projektperioden løber fra august 2010 og to år frem. Perioden er opdelt i syv delfaser, der skal lede frem til en produktionsmoden prototype, og som også omfatter grundig markedsresearch.
- Vi har allieret os med virksomheder, der har omfattende referencer og en erfaring, så de reelt kan bidrage til projektet. Eksempelvis er Swarco med 3.000 medarbejdere og hovedkontor i Schweiz den virksomhed, der besidder størst know-how om intelligente trafikløsninger, og det er oplagt for os at kunne lægge deres erfaring til vores - og dermed nå ti skridt længere på én gang, end vi ellers ville kunne. Virksomheden har eget selskab i Danmark, så vi kan høste fordelene af et tæt samarbejde, siger Jan Agnoletti Pedersen, Vikingegaarden.