Jorden rundt i elbil
En elbil med dansk udstyr gennemfører lige nu den ultimative test: En køretur hele vejen rundt om jorden. Hovedformålet er at kortlægge elbilers rækkevidde, ydeevne og driftsikkerhed.
Det måske overraskende svar er ja, det kan den.
Efter godt 2 måneder og mere end 12.000 km’s kørsel er en dansk elbil ankommet til Kina. Om få uger nås det første betydningsfulde stop: EXPO i Shanghai.
Ustabil strømforsyning
Ved rattet sidder eventyrerne, forfatterne og foredragsholderne Nina Rasmussen og Hjalte Tin, som tidligere har gjort dele af turen på motorcykel.
Elektriske biler har en relativt kort rækkevidde, og derfor er det den størst mulige udfordring at gennemføre en jordomrejse – især i egne, hvor strømforsyningen er mere ustabil end den danske.
Alverdens udfordringer
Elbilerne kører i etaper fra København over Rusland og Mongoliet til Shanghai. Herfra sejles der til USA, hvor turen går tværs over det Nordamerikanske kontinent. Elbilerne udskibes atter for at blive sejlet tilbage til Europa, hvor de skal deltage i Monte Carlo Rally for til sidst at køre hjem til Danmark.
Elbilerne forventes hjemme igen 1. maj 2011 efter 40.000 kørte kilometer.
Turen vil teste bilernes rækkevidde, styrke og driftsikkerhed under ekstreme forhold. På de uendelige landeveje i Sibirien, gennem de hede stepper i Mongoliets, i Kinas afsindige bytrafik og gennem USA’s iskolde vinterlandskaber.
Dataopsamling og analyser
Bilen, en Qashqai Electric udviklet af A Future EV, er blandt andet udstyret med dataloggere fra Vikingegaarden.
Dataloggerne opsamler information om, hvornår og hvor meget der lades, samlet strømforbrug, hvor langt der køres osv. Data overføres via satellit eller mobiltelefonnettet til Vikingegaardens server. Efter turen skal de opsamlede data bruges til analyser, der kortlægger elbilernes ydeevne.
Alle, der har lyst til og interesse i at følge med i turen, kan besøge websiden , hvor Nina Rasmussen og Hjalte Tin skriver blogindlæg jævnligt, og hvor bilernes aktuelle position kan ses.