Ny analyse: Forbrugerne kan ikke gennemskue el- og gasregningen
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse Forbruger-forholdsindeks for 42 danske markeder scorer forsyningsmarkeder som el og gas lavt på spørgsmålet om gennemsigtighed.
De danske forbrugere har nemlig rigtigt svært ved at sammenligne produkter og priser på de to markeder.
- Det er ærgerligt, at forbrugerne synes, det er så svært at sammenligne priser på el og gas. Det er jo produkter, som vi bruger hver dag og derfor samlet set lægger en del penge i, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.
Et par klik på nettet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer forbrugerne til mindst én gang om året at gennemgå deres faste aftaler og abonnementer, herunder også deres el- eller gasaftale, med henblik på at vurdere, om de kan få en bedre aftale.
- Det behøver ikke at være sværere at tjekke elaftalen end et tilbud på flybilletter eller hotelophold. Det kan klares med få klik på nettet. Og når du alligevel er i gang, kan du også tjekke din aftale med for eksempel forsikringsselskabet og dit mobilselskab., siger Mette Rose Skaksen.
På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne se, hvad de blandt andet skal være opmærksomme på, når de tjekker el- og gasaftalen. De kan for eksempel overveje, om de ønsker et produkt med en fast pris, der er låst over en længere periode, eller et produkt med en variabel pris, som kan svinge fra dag til dag. De får også en guide til, hvordan de trin for trin tjekker markedet for tilbud.