23948sdkhjf

Afrikansk flygtningelejr tester dansk solcellekoncept

I Afrika syd for Sahara lever 7 ud af 10 mennesker uden adgang til strøm. Uden strøm må man enten gå i seng med hønsene – eller bruge omkring otte dollars om måneden på at skaffe sig lys og strøm til opladning af batterier og mobiltelefoner. Mange køber petroleum for at få lys, og folk går langt og må betale for at få strøm til opladning.

Nu vil det danske prisvindende firma M-Payg i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp afprøve en solcelleløsning i og omkring den store flygtningelejr Bidibidi i Uganda. Lejren huser flere end 270.000 flygtninge fra Sydsudan, og energibehovet er stort, men infrastrukturen og adgangen til bæredygtige energiløsninger er meget begrænset.

Tester forretningsmodel
I Bidibidi vil M-Payg teste en forretningsmodel, der går ud på at lease små solcellesystemer til fattige familier gennem en leasingaftale, der er billigere end de otte dollars, mange afrikanske familier bruger på energi.

Leaserne betaler fem dollars via deres mobiltelefon og har derefter frit forbrug. Efter tre år har de frikøbt anlægget til sig selv. 

- Vi har allerede erfaring med uddeling af kontanter til flygtninge via mobiltelefoner og e-vouchers, og vi vil gerne være med til at teste en forretningsmodel, der tilbyder relevante produkter til en pris, folk kan betale. Især fordi samarbejdet med M-Payg fuldstændig matcher med vores ønsker om at arbejde for bæredygtige og klimavenlige løsninger, siger Jonas Nøddekær, udviklingschef i Folkekirkens Nødhjælp.

Flere fluer med et smæk
Det har vist sig, at solcellesystemet kan forandre en families hverdag radikalt. Børnene kan læse lektier også efter mørkets frembrud, kvinderne får mere tid til husarbejde og erfaring viser, at handelsmænd kan øge omsætningen, hvis de har lys i handelsboden.

- Vi er meget spændte på at teste solcellesystemet og forretningsmodellen i Bidibidi. I første omgang tænker vi at målrette tilbuddet til forretningsdrivende. Det kan fx være de ugandiske og sydsudanesiske købmænd, der sælger varer til flygtninge, som vi yder kontant nødhjælp til. Hvis vi både kan give flygtninge købekraft og hjælpe købmanden til at øge sin omsætning, har vi slået flere fluer med et smæk, siger Karin Elisabeth Lind, Folkekirkens Nødhjælps landechef i Uganda.

 M-Payg har tidligere leveret en lignende løsning til husholdningerne i en del af Tanzanias landbefolkning. 

Om samarbejdet

Samarbejdet mellem M-Payg og Folekirkens Nødhjælp støttes som led i projektet ”Knæk koden til nødhjælpsmarkedet”, der blev iværksat i kølvandet på Industriens Fonds særlige indsats for at skabe ny eksport hos mindre og mellemstore danske virksomheder.

Projektets formål er at udvikle innovative produkter og løsninger til udfordringer indenfor nødhjælpsarbejdet, så verdens udsatte bedre og hurtigere kan hjælpes.

Initiativet administreres af foreningen access2innovation, der gennem 10 år har arbejdet med at samle virksomheder, forskere og civilsamfundsorganisationer for at udvikle bæredygtige løsninger til udviklingslande.

Prisvinder

M-Payg har netop vundet en pris ved Danish Design Awards.

M-Payg vandt en award i kategorien Daily Life for sit forudbetalte solenergisystem, der giver lavindkomsthusholdninger i udviklingslande adgang til solenergi via små mobile ratebetalinger på kun 35 kr./måned.

- Et deleøkonomisk og visionært designprojekt, der både tager klimakrisen og de store udfordringer med ustabil strøm i udviklingslandene seriøst og skaber store forandringer i hverdagen for de involverede, lød juryens begrundelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109