Fremtiden er elektrisk og drevet af batterier
De seneste rapporter viser, at Kina alene i de syv første måneder af 2017 har installeret 35.000 MW solcellekapacitet, og dermed har de allerede nået den 2020-målsætning, de fastsatte i 2016 på 112.000 MW solenergi.
Kinas regering har nu hævet målet til 213.000 MW; mit bedste bud er, at de har mere end nået det mål inden 2020.
Det er svimlende tal i en dansk og sågar en europæisk kontekst. Til sammenligning kan nævnes, at vi i Danmark har brugt 30 år på at opstille 5.300 MW vindenergi, og at disse møller nu dækker svarende til knap 45 procent af vores elforbrug.
Kina er ikke ene om at rykke på solceller. Også USA og Japan opstiller masser af megawatt, og priserne falder år for år. I Indien installeres nu 500 MW-anlæg, der kan producere 1 kWh til under 25 øre, hvilket svarer til den aktuelle markedspris her i landet. Netop det prisniveau begynder havmølleparkerne også at kunne matche, så jeg er ikke i tvivl om, at fremtidens globale, elektriske energi er grøn.
Når elektriciteten bliver produceret af vedvarende energi, så er det vigtigt, at vi erstatter forbrug af fossile energikilder i andre sektorer – kort sagt: biler, bønder og boliger – med el.
Sommerens gode nyhed er, at Tesla er begyndt at levere sin nye Model 3, der er et rigtigt godt bud på en mellemklassebil, hvor rækkevidden er opgivet til 350 km med en 50 kWh batteripakke. Det interessante er, at der er mere end 400.000 bilister, som allerede har bestilt denne model og betalt et depositum på omkring 10.000 kr.
Tesla får konkurrence fra andre bilmærket til dette segment, så der er allerede flere modeller at vælge imellem. Og vælge… det gør nordmændene. Norge har vist vejen med mere end 100.000 indregistrerede elbiler.
Det går desværre trægt med elbiler i Danmark på grund af de danske bilafgifter, men innovationen fejler heldigvis ikke noget. Det er spændende at følge elektrificeringen af færgefarten, hvor HH Ferries er ved at tage den første elfærge i brug mellem Helsingør og Helsingborg. Der er ligeledes en elfærge på vej til Ærø.
Begge er gode eksempler på, hvordan vi skal anvende den grønne strøm. I takt med denne elektrificering af transportsektoren vil efterspørgslen på batterier stige, så vi skal holde et vågent øje med batteriudviklingen, hvor der er flere planer om megafabrikker i Europa – og da gerne i Danmark.
Artiklen er en del af temaet Klumme.