Strømsvigt: Forbrugere fik ikke ret i klage
- Kontakt altid elselskabet, hvis strømmen går, og giv det mulighed for at løse problemet.
Sådan lyder rådet til forbrugerne efter tre afgørelser i Ankenævnet på Energiområdet.
- Forbrugerne skal først og fremmest kontakte deres elselskab, hvis strømmen går, så det og netselskabet har mulighed for at løse problemet. Ringer forbrugerne som det første til en elektriker, hæfter de selv for regningen, selvom ansvaret for strømsvigtet viser sig at ligge hos el- eller netselskabet, siger formand for Ankenævnet på Energiområdet, Poul Gorm Nielsen.
Det skriver Forbrug.dk.
Krav til netselskab
I de tre sager har Ankenævnet på Energiområdet lagt vægt på, at forbrugerne hverken kontaktede deres elselskab eller netselskab, der ejer ledningsnettet, da strømmen på deres bopæl gik. I stedet henvendte forbrugerne sig til en elektriker.
Efterfølgende har forbrugerne krævet, at netselskabet skulle betale for elektrikerregningen, fordi strømsvigtet viste sig at skyldes fejl på nettet. I den ene sag skyldtes strømsvigtet eksempelvis en fejl i et forsyningsskab.
I Ankenævnet på Energiområdet fik forbrugerne dog ikke medhold i deres krav, fordi de ikke gav netselskabet mulighed for at løse problemet
- Opstår der problemer med et produkt, er det generelt vigtigt, at forbrugerne kontakter leverandøren. Det gælder ikke kun i sager om strømsvigt, men også hvis vaskemaskinen for eksempel går i stykker, eller der viser sig at være fejl ved håndværkerarbejdet. Får virksomheden ikke mulighed for at løse problemet, får forbrugerne svært ved at få ret i deres krav, siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.