Derfor tror Audi på solceller til biler
Audi og Alta Devices er gået sammen om at integrere tyndfilmssolceller i panoramaglastag på Audi modeller. Samarbejdspartnerne har en målsætning om at generere solcellestrøm og dermed forlænge elbilers rækkevidde. I slutningen af 2017 præsenteres den første prototype.
I første omgang vil Audi og den kinesiske solcellespecialistvirksomhed, Hanergy, integrere de solcellefolier, som produceres af datterselskabet, Alta Devices, i et panoramaglastag. Fremover skal næsten hele tagarealet være forsynet med solceller. Den genererede strøm løber ind i bilens ledningsnet og kan eksempelvis forsyne klimaanlægget eller sædevarmen med strøm - et effektivitetselement, som har direkte indvirkning på en elbils rækkevidde.
- For vores kunder spiller elbilers rækkevidde en afgørende rolle. Vi vil indføre en innovativ solcelleteknologi i vores elbiler, som forlænger rækkevidden og samtidig er bæredygtig, siger Audis indkøbsdirektør Bernd Martens.
I fremtiden skal solcellestrømmen endda kunne anvendes til direkte opladning af batteriet til bilens drift.
- Det ville være en milepæl på vejen mod bæredygtig, emissionsfri mobilitet, udtaler Bernd Martens.
Solcellebil måske på vej
Innovative solceller leverer den grønne strøm. De har en virkningsgrad på over 25 procent og er ekstra tynde og fleksible. Desuden fungerer de også rigtigt godt ved svage lysforhold og høje temperaturer. Solcellerne produceres af Alta Devices i Californien.
- Samarbejdet med Audi er Alta Devices’ første partnerskab med en større bilproducent. Vi kombinerer vores permanente teknologiske fremskridt inden for solcelleteknologi med engagementet hos Audi for at opnå bæredygtig mobilitet. På den måde vil vi i fællesskab skabe fremtidens solcellebil, siger Ding Jian, som er SeCEO hos Alta Devices, Inc. og co-projektleder for forsknings- og udviklingsprojektet fra Audi og Hanergy.
Dansker har været der før
De fleste læsere af bladet kan nok huske bilmodellen Fisker Karma, som den danske bildesigner og virksomhedsmand Henrik Fisker stod bag. Fisker Karma var i sin tid lidt forud for andre bilproducenter - og var blandt andet udstyret med solceller på taget.
De udviklede strøm nok til at køre over 300 kilometer om året, men ifølge den danske bildesigner blev de sat på bilen mest for at sende et godt signal.
Samtidig kunne solcellerne supplere blandt andet klimaanlægget ombord på bilen, så man ikke trak unødvendig strøm ud af bilens hybridsystem.