EU: I har for få ladere til el-biler
Hvis Danmark ikke får implementeret EU’s regler om minimumskrav til infrastruktur til el-, naturgas- og brintbiler, venter en mulig tur for EU-Domstolen.
Det oplyser EU-Kommissionen, der har sendt Danmark og otte andre lande en såkaldt begrundet udtalelse, der opfordrer landene til at gennemføre EU’s regler på området.
Det skriver Altinget.
- De ni medlemsstater har nu to måneder til at meddele Kommissionen disse foranstaltninger, hvorefter Kommissionen i modsat fald vil kunne beslutte at indbringe sagen for EU-Domstolen, skriver Kommissionen i en pressemeddelelse.
Deadline var sidste år
EU-landene er forpligtigede til at forberrede det nationale bilmarked på at der kommer flere og flere biler, der kører på el, naturgas eller brint.
Derfor skal der være offentligt tilgængelige ladestandere og tanktstationer for alternative brændstoffer ved togstationer, havne og lufthavne.
Og det er her Danmark og de øvrige lande ikke har gjort nok for at implementere de regler i den nationale lovgivning.
I følge EU-Kommissionen skule reglerne have været gennemført i november sidste år.
Retter ind
Hos Alternativet tager partiets EU- og klimaordfører, Rasmus Nordqvist, Kommissionens udtalelse meget alvorligt. Han forventer, at Danmark nu retter ind efter reglerne, selvom det er svært, når salget af el- og brintbiler er meget lavt.
- Det er svært at få lavet infrastrukturen til el- og brintbiler, når der ikke er et stort nok marked for det, siger han til Altinget og håber på en større indsats fra regeringen for at få flere CO2-venlige biler på vejen.
For at mindske transportsektorens afhængighed af olie og mindske sektorens indvirkning på miljøet er EU-landene forpligtet til at forberede det nationale bilmarked på, at der kommer flere biler, der kører på el, naturgas eller brint.
Det betyder blandt andet, at der skal være offentligt tilgængelige ladestandere og tankstationer for alternative brændstoffer særligt ved togstationer, havne og lufthavne.
Men Danmark, Bulgarien, Estland, Frankrig samt Litauen, Malta, Polen, Rumænien og Sverige har ikke gjort nok for at implementere disse regler i deres nationale lovgivning, lyder det.
Ifølge Kommissionen skulle reglerne have været gennemført i november sidste år.
I Dansk Elbil Alliance ser man også frem til, hvilke tiltag ministeren vil lave på området. Ifølge branchechef Lærke Flader er det vigtigt, at Danmark og de øvrige lande lever op til de fælles EU-krav for infrastruktur.
- Danmark har bevist, hvilke positive effekter det har at gå foran i den grønne omstilling. Det har vi også gjort på ladeinfrastrukturen. Det er vigtigt, at vi fastholder den position, siger Lærke Flader og fortsætter:
- Derfor er det også vigtigt, at vi overholder det her direktiv, og at vi får flere ladestandere op, samtidig med at vi får sikret, at den infrastruktur, der er nu, løbende bliver opgraderet.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), men ministeriet oplyser til Altinget, at der netop er fremsat et lovforslag til at implementere EU-direktivet.
Ministeriet vil desuden udarbejde et svar til Kommissionen, hvor det vil fremgå, om Danmark har gennemført de påkrævede EU-foranstaltninger.