23948sdkhjf

Manglende infrastruktur spænder ben for Danmark

EU-kommissionen fremlagde i sidste uge et forslag, der skal sænke CO2-udledningen med 30 procent i 2030 i forhold til 2021-målet. Hvis forslaget går igennem, vil det betyde, at vi skal optrappe udfasningen af benzin og diesel som det primære drivmiddel til vores biler, lastbiler og busser.

En grøn omstilling af den tunge transport kan med fordel ske ved at skifte gamle dieselbusser- og lastbiler ud med biogasbusser og biogaslastbiler.

Biogas er det billigste andengenerationsbiobrændstof. Og særligt som drivmiddel til tung transport er biogas det bedste valg, men vi halter langt efter. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.

Spørgsmålet er, om netop den manglende infrastruktur spænder ben for os?

Hvor skal man tanke?
EU-Kommissionen advarede i sidste måned Danmark om en mulig retssag, da Danmark ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas- og brintbiler. Problemet er helt konkret, at Danmark ikke har implementeret lovgivningen om minimumskrav til infrastrukturen.

Der er i dag 18 gasfyldestationer i Danmark. Ikke en eneste af disse ligger ud til en motorvej. Det er en kæmpe udfordring.

Vi er med i et europæisk fællesskab, der forpligter. Vi mangler simpelthen gasfyldestationer i Danmark. Det er vigtigt, at vi ikke er et sort hul på kortet. Hos os på Fyn har vi f.eks. dagligt mange køretøjer fra alle mulige andre europæiske lande holdende ved vores gasfyldestation. Og vi ligger altså i et erhvervsområde et stykke fra motorvejen, men den manglende infrastruktur tvinger folk til at tage den omvej.

Hvad kræver det?
Det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet. Det vil altså sige, at vi i alt taler om et behov for mindst en håndfuld gasfylde­stationer for at løse behovet på de danske motorveje.

Spørgsmålet er så bare, hvem der skal opføre disse anlæg?

Det er jo en klassisk hønen-og-ægget-situation. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer. Når EU vælger at lave regulering på området, er det jo et tydeligt tegn på, at opgaven med at anlægge den nødvendige infrastruktur er en opgave for nationalstaterne.

Fakta om GGD

Klummen er af Ole Hvelplund på vegne af Grøn Gas Danmark

Grøn Gas Danmark er interessefælleskab bestående af Danmarks gasdistributionsselskaber, der ønsker at oplyse om den afgørende rolle, gasnettet spiller i den grønne omstilling af vores energisystem.

 Det er NGF Nature Energy, HMN Naturgas og Dansk Gas Distribution, der står bag Grøn Gas Danmark.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095