23948sdkhjf

Milepæl for vestjysk målerprojekt

Udrulningen af 160.000 målere er slut.

Digitaliseringen af kundedata indenfor el, vand og fjernvarme skrider hastigt fremad – også i Midt- og Vestjylland, hvor RAH Net, Ikast El Net, MES Net, Struer Forsyning, Grindsted El- og Varmeværk (GEV), Thy-Mors Energi samt to vand- og varmeselskaber i dag, mandag, fejrer, at de er færdige med udrulningen af 160.000 målere.

Det skriver Dansk Energi.

- Alle målere er i drift, og det fungerer fint. Vi har en høj oppetid, så vi er overordentlig tilfredse, siger Lars Kristensen, der er entreprisechef i RAH og driftsansvarlig for det samlede projekt i regi af Midt-Vest Gruppen.

- Ja, det hele er gået gnidningsfrit, supplerer driftsleder Carsten Aagaard fra Ikast El Net, der har haft eksterne entreprenører til at installere ca. 22.000 målere i sit forsyningsområde.

Siden Midt-Vest Gruppens otte oprindelige medlemmer besluttede udrulningen af de mange målere – og Kamstrup vandt en ordre på et trecifret millionbeløb – har NOE Net fra Holstebro tilsluttet sig som partner. Derudover har ekstra ti forsyningsselskaber besluttet også at indføre den fælles løsning.

Når den sidste måler hos NOE Net er sat op i 2019, vil der i alt være installeret 213.000 stk. Med aflæsning af timeværdier vil målerne hver dag opsamle 2,2 mio. datasæt, hvilket svarer til knap 7,5 mia. datasæt om året.

Med de nye måler følger også en ny afregningsmetode for elforbrugerne i Midt- og Vestjylland:

- I RAH åbner vi for flexafregning af elforbrug på timebasis i løbet af 2018/2019, siger Lars Kristensen og oplyser, at målerne faktisk henter data hvert kvarter og dermed foregriber fremtidig EU-regulering om at afregne forbrug stadig tættere på realtid.
- Men vi formidler indtil videre data som timeværdier, fastslår han.

Central server hos Kamstrup
Data fra de mange målere bliver sendt til en server hos Kamstrup, hvor de forskellige selskaber billedligt talt har hvert sit hjørne. Derfra kan de hente data til deres afregningssystemer og platforme.

Data om elforbrug bliver valideret og sendt videre til Energinets DataHub, hvorfra landets elhandlere kan hente det, de har brug for for at kunne give tilbud og yde service overfor deres kunder på markedet.

- Det samlede system er blevet kørt ind over det seneste års tid. Rigtig mange data flyver rundt mellem hinanden, konstaterer Lars Kristensen fra RAH Net, der ligesom alle andre elnetselskaber har pligt til at have installeret timeafregnede elmålere i husholdninger og mindre virksomheder senest i 2020. På landsplan har omkring to ud af tre elkunder nu en fjernaflæst måler.

Spar på vand og varme!
Smarte målere er ikke et lovkrav for fjernvarme og vand, men en række selskaber i det midt- og vestjyske har alligevel besluttet, at det giver god mening at få bedre data og via visualiseringen af forbrug anspore kunderne til at spare på vand og varme.

Ringkøbing Fjernvarmeværk og Ringkøbing-Skjern Forsyning er to af de selskaber, der i dag er med til at fejre en tilendebragt udrulning.

Elmålerne er helt centrale for samarbejdsprojektet mellem de tre forsyningsarter.

Elmålerne drives af strøm fra elnettet, mens varme- og vandmålerne holdes i live ved hjælp af batterier. Datatransmissionen mellem målerne ude hos kunderne og ’systemet’ sker via elmålerne.

Fælles forbrugerportal
De mange data bliver præsenteret for el-, varme- og vandkunderne på en fælles forbrugerportal. Her kan andelsejerne bag de 19 selskaber se deres data og sammenligne fra år til år eller uge til uge. De kan også få en alarm pr. sms eller e-mail, hvis forbruget pludselig stiger, og få gode råd eksempelvis om afkølingsgrader på fjernvarmevand. Portalen er neutral i forhold til kundernes valg af elhandler.

- Forbrugerportalen giver på en nem måde et fantastisk overblik over kundernes forbrug, siger driftsleder Carsten Aagaard fra Ikast El Net, der er en del af Energi Ikast-koncernen, der også beskæftiger sig med vand og fjernvarme.

Udrulningen af elmålere fortsætter nu i de resterende 11 selskaber, og Midt-Vest Gruppens fælles driftsorganisation vil fortsat have fokus på fælles indkøb, erfaringsudveksling, samarbejde om service og nye løsninger.

- Det er et fint setup. Vi har arbejdet sammen i længere tid og er trygge ved hinanden, siger Lars Kristensen.

Kilde: Dansk Energi

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109