23948sdkhjf

Energi og klima nyt satsningsområde for Syd Energi

Energikoncernens nye strategi, som bestyrelsen definerede i oktober i år, betyder, at Syd Energi vil satse på nye områder og partnerskaber, og så skal navnet ændres.
Målet for Syd Energi’s kerneområde, el-delen, er klart: Lige så mange kunder udenfor det traditionelle markedsområde som inden for skal om fire år være kunder hos Syd Energi. Af samme årsag vil Syd Energi langsomt blive udskiftet med SE.

Koncernens nye strategi har fokus på lønsomhed og øget indtjeningen, og fremadrettet er målet i 2015 at have en halv milliard i driftsindtjening før afskrivninger.

SE havde i 2009 en omsætning på 2,4 mia. kr. og et driftstab på 911 mio. kr., hvilket blandt andet tilskrives en teknisk nedskrivning på 273 mio. kr. på en ejerandel af DONG. For 2010 er forventningen en omsætning på 2,7 mia. kr. samt et ebitda-resultat på 270 mio. kr. i overskud.

Ny division for klima og energirådgivning
Som led i den nye strategi bliver klima- og energirådgivning et selvstændigt forretningsområde hos SE.

- Vi kigger bredt på energi og klima. Målet er simpelthen at være den bedste klimapartner i landet. Samtidig vil vi være den mest lønsomme målt på ebitda-niveau, siger adm. direktør i SE, Niels Duedahl, til Børsen.

Som led i energi- og klimasatsningen har SE opkøbt 40 procent af virksomheden Klimabevidst.dk , som har udviklet et energibesparende system til små og mellemstore virksomheder. Ligeledes er H.O. Service, som leverer intelligente bygningsautomatik og energistyring, blevet opkøbt. Planen er at samle H.O. Service og Enervision A/S, som Syd Energi allerede ejer, på koncernens nye hovedkontor i Esbjerg.

- Sammenlagt får vi et meget fagligt niveau med 60-70 arbejdspladser på højt niveau. Det skal være Danmarks førende center for klimarådgivning. Det nye domicil kommer til at sende et kraftigt signal og gør op med den vestjyske middelmådighed, siger Niels Duedahl.

Han ligger ikke skjul på sin begejstring for de to nyerhvervelser og de store perspektiver i det fremtidige samarbejde:

- Med H.O. Service og Klimabevidst.dk får SE i fremtiden mulighed for, at komme ud til langt flere potentielle erhvervskunder end det er tilfældet i dag. Fremadrettet vil vi nu kunne tilbyde langt mere komplekse og samlede energi- og klimaløsninger, hvilket vi oplever en stor efterspørgsel omkring, forklarer Niels Duedahl.

Nye satsningsområder
Allerede nu er SE tilstede på fibernetområdet. I 2009-regnskabet medførte fibernettet en nedskrivning på hele 532 mio. kr. Ambitionerne er dog stadig store og uændrede; at have en indtjening på fiberområdet, som svarer til elnettets.

- Vi har haft et fornuftigt år på fiberdelen og går stærkt i plus i år med 27 mio. kr. i indtjening. I 2016, når vi er færdige med at udbygge nettet, regner vi med over 300 mio. kr. i driftsindtjening. Det er samme niveau som for elnettet, og så bliver de ligeværdige lønsomhedsben, fremhæver Niels Duedahl.

Energikoncernen kigger ligeledes på andre mulige markeder, hvor man kan gøre sig gældende.

- Det produkt, vi har, er jo i virkeligheden et biprodukt. Vi skal måske finde nogle partnere med et interessant hovedprodukt, for vi har en meget interessant afregningsmotor, der servicerer 450.000 kunder, siger Niels Duedahl og fortsætter:

- Jeg er f.eks. en stor beundrer af mobilselskaber som Telmore og Onfone, der kom ind og redefinerede hele markedsdynamikken. På samme måde arbejder vi med koncepter, som vil redefinere elsektoren. Vi skal ud og lede efter nogle varer, der er prisfølsomme.

Rugekasse for klimavirksomheder
Ambitionen om nye forretningsområder samt energi- og klimasatsningen kombineres også på Syd Energi’s nye hovedkontor . Der er blevet afsat 500 kvadratmeter, der skal understøtte opstarten af nye virksomheder der udvikler produkter på energiområdet.

- Vi vil hjælpe dem i gang, og de kan bo og leve gratis hos os mod at give os en ejerandel, siger Niels Duedahl.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078