Kinesiske vindmølleproducenter ser mod USA
Med en markedsandel på 85 procent af hjemmemarkedet satser flere kinesiske vindmølleproducenter på vækst i udlandet.
Kinesiske vindenergivirksomheder som Goldwind og Sinovel satser nu på at vinde markedsandele i USA. Samlet set har kinesiske virksomheder 85 procent af markedet for vindmøller i Kina. Derfor tiltrækker det nordamerikanske marked sig så stor bevågenhed fra de kinesiske producenter.
Jagter kapital
I ekspansionsambitionen jagter Sinovel nødvendig kapital, og vindkoncernen går derfor på børsen i Shanghai. Målet er at rejse et beløb svarende til 8 mia. kr. via salg af 105 mio. aktier. Aktierne vil i så fald udgøre ca. 10 procent af Sinovels værdi.
Forventningerne til det kinesiske firma er store. Analytikeren Qi Qi fra Shenyin Wanguo Securities i Shanghai vurderer ifølge Business.dk overfor Reuters, at Sinovels profit vil vokse med 30 procent i 2011. Sinovel sidder på 25 procent af det kinesiske vindmarked.
Udviklingen på og omfanget af det kinesiske vindenergimarked kan illustreres ved spanske Gamesa. Selskabet har fordoblet salget, men er samtidig gået fra en førerposition på det kinesiske marked til nu kun at have en markedsandel på tre procent.