Ud med diesel – ind med el
Tyskland er vores største marked for grønne teknologier, og vi er elmæssigt forbundet med tyskerne både på den tysk-jyske grænse og fra Falster til det østlige Tyskland. Snart bliver vi forbundet med en tredje forbindelse via havmølleparkerne på Kriegers Flak i Østersøen.
Af disse og mange andre grunde forsøger jeg at følge med i, hvad der foregår i de aktuelle regeringsforhandlinger i Tyskland. Meget tyder på, at ’den store koalition’ med CDU/CSU og socialdemokraterne i SPD genopstår, så der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling, Energiewende, fortsætter.
Hvilke mål og hvilke virkemidler, politikerne fra de tre partier vælger, kan få stor indflydelse på, hvordan EU’s og vores danske energi- og klimapolitik udvikler sig frem mod 2030.
Noget af det, jeg holder særligt øje med, er, hvad tyskerne forestiller sig, når det handler om elbiler. Med ’dieselgate’ har tilliden til den tyske bilindustri fået et knæk, og stadig flere store og små byer i Europa begynder nu at bandlyse dieselbiler for at nedbringe luftforureningen og mindske udledningen af klimagasser. Samtidig har Kina iværksat et intensivt udviklingsprogram til gunst for elbiler, og det kan presse den sårede tyske bilindustri yderligere.
Kansler Angela Merkel har tidligere talt til gunst for elbiler, men hvis bilindustrien ikke snart kommer op i et højere gear, kan Tyskland miste vigtige kilometer i den benhårde konkurrence om bilisternes euro. Omvendt ligger der også betydelige udfordringer forude, hvis herr und frau Schmidt vælger at køre elektrisk.
Et nyt studie viser ifølge avisen Handelsblatt, at en tredjedel af bilerne på de tyske veje i 2035 kan være elektriske. Uden forstærkninger af lokale elnet bl.a. i byer med mange elbilister vil antallet af flaskehalse og blackouts blive øget, lyder analysen, som jeg håber forhandlerne i CDU/CSU og SPD læser og tager alvorligt.
Hvis flere millioner elbiler sættes til opladning samtidig sidst på eftermiddagen, kan det give seriøse problemer. Regningen for net-forstærkninger kan ende med at blive i omegnen af fem milliarder euro om året, advarer energiselskabet innogy, så der er al mulig grund til at udvikle alternativer til traditionel kabellægning.
De lokale elnetselskaber i Tyskland, som Dansk Energi samarbejder med via søsterorganisationen BDEW, skal have økonomisk råderum, så de kan investere og udvikle deres net. Det samme gælder naturligvis i Danmark, hvor elbilerne hellere før end siden slår igennem som danskernes foretrukne valg.
Det danske elnet er stærkt, hvilket dokumenteres af, at danskerne har elektricitet i stikkontakterne mere end 99,99 procent af tiden. Vores analyser viser imidlertid, at mange komponenter i elnettet har nået en alder, hvor de trænger til at blive skiftet ud. Dertil kommer, at digitaliseringen af sektoren giver nye muligheder for at styre elnettet på intelligente måder.
Udover udsigten til rigtig mange elbiler, ser vi også ind i en fremtid, hvor elproduktionen i stigende grad kommer fra vindmøller og solceller født ind på lokale elnet. Af mange gode grunde er det altså afgørende vigtigt, at den fremtidige regulering af elnetselskaberne både i Tyskland, Danmark og de øvrige EU-lande åbner for flere investeringer og mere innovation, så den fleksible produktion kan gå hånd i hånd med smart styring af dele af elforbruget.
Artiklen er en del af temaet Klumme.