Hvad kom først? - Gasbilerne, hønen eller ægget
- Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark?
Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen tidligere på ugen.
Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.
- Vi har 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op, fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til Energy Supply.
Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen – langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.
- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men når de biler rammer Danmark er det nærmest som et sort hul. Vores infrastruktur, når det kommer til gasfyldestationer, er ikke omfattende nok. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther, der ikke bare mangler gasfyldestationer men rent faktisk også danske gasbil-bilister.
Der er ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.
- Det (antallet af gasfyldestationer, red.) lyder umiddelbart af få gastankstationer, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end 1 promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.
- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.
Udrulningen af gasbiler og tilhørende infrastruktur kommer altså i følge ministeren til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.
- Det, der bare er interessant med elbilerne, er, at de jo er kommet, til trods for at der ikke har været nogen minister, der sådan har opsat statsbetalte elladestationer – i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er jo kommet, fordi der er virksomheder, der har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med at de kom, kom der flere elladestationer, og så kom der flere biler, og så kom der flere elladestationer. Og det er jo også det, vi må forvente med gastanke, slår han fast.
Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?
Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, siger han.
Men han giver dog NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.
- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.
En efterspørgsel, der udebliver, slet og ret, fordi rammerne ikke er til det.
- Det er frustrerende. Det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og der er ikke nogen, der gider at køre i det, fordi det er for dyrt, siger han.
Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være sværere end som så, at ændre på vilkårerne for at få flere gasbiler ud på de danske veje.
Enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.
- I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må nogen steder køre i busbanen, hvis man kører gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.
Gas oplagt i den tunge transport
Det er ikke kun på personbilerne, at svenskerne overhaler os danskere, når det kommer til at køre på gas. Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne.
Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige.
- Forklaringen på det lave antal biogasbusser i Danmark kan findes i den manglende infrastruktur. Skal der komme flere gaskøretøjer, skal der komme flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.
Og så er vi tilbage ved hønen og ægget – udbud og efterspørgsel.
Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler.
At Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen.
Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.
Og der er vi vist langt fra endnu.